Nå blir det en periode fremover med planlegging og montering av utstyr i båten. Etterhvert må også det elektriske gås over og struktureres litt mer. Det første som skal gjøres er å fjerne braketten for dorgemotoren da planen min er å kun benytte meg av hovedmotor under dorging. Videre må jeg finne en noenlunde grei plassering for HDS'en min. Dashbordet på Karnicen er ikke så godt tilrettelagt for kartoplotter/ekkolodd så det blir en liten utfordring å finne en plassering som verken skygger for sikt eller instrumentpanel. Så må givere monteres, tre stk. til sammen. I tillegg til LSS2-HD og Airmar TM150m har jeg kjøpt en Airmar TM260, dette er et monster av en giver som er laget for å si fisk og bunnstruktur på dypt vann. Bakgrunnen for dette innkjøpet er satsing på dypvannsfiske neste år. Plassering av disse må planlegges godt før jeg begynner å skru i akterspeilet.
Forrige eier av båten brukte en 6hk dorgemotor under trolling. Denne kjøpte jeg ikke med da jeg har tenkt å benytte kun hovedmotor til dorging. Har derfor bestemt meg for å fjerne braketten, men legger den i garasjen foreløig i tilfelle jeg får bruk for den senere.
Det står en Standard Horizon GX2100 i båten, dette er en VHF som kan motta AIS (fartøyposisjoner) når den er koblet til en gps. Dette kan gjøres ved å koble til HDS'en min via NMEA0183. NMEA0183 er egentlig en standard som hører fortiden til og er langt mer komplisert å koble enn f.eks. NMEA2000 som stort sett er plug&play. Likevel, etter en solid dose googling så fant jeg et koblingsskjema som forklarte hvilke farger fra VHF som skulle kobles til hvilke farger på HDS'en.
Så var det montering av ekkoloddgivere. Her lærte jeg endel fra montering på forrige båten og når man i tillegg har tilgang til et orakel på ekkolodd og båtelektronikk via messenger så gikk det nokså greit å få plassert disse. Viktig å være klar over hva man skal unngå (områder hvor skrog eller motor produserer turbulens/bobler i vannet), og hvordan giverne skal plasseres ift. skrogbunn og hverandre. Jeg regner likevel med at jeg må gjøre noen justeringer etter de første prøveturene for å få finjustert plasseringen høydemessig og eventuelt tilte giverene litt mer med bakenden ned i vannet for å beholde kontakt med bunnen i planende fart.
Etter en liten kveldsøkt fikk jeg montert dyprigg og planerboardsneller også. Når jeg kjøpte dypriggen til forrige båten så kjøpte meg med et rekkefeste som jeg skrudde direkte i skroget. Denne gangen kunne jeg bruke den ekstra hullplaten og feste riggen i rekka istedet heldigvis. Planerboardsnellene monterte jeg på samme sted som forrige eier hadde sine. Gjenstår å se hvor bra det vil fungere, er redd jeg må montere sprøt for å få selve blokkene som sena skal gå gjennom høyere opp.
Etter første testtur med båten ble det ganske klart for meg at båten var utstyrt med helt feil propell. Dorgefarten gikk i hele 3,5 knop og ved fullt gasspådrag slet jeg med å få båten over 4500rpm. Heldigvis fulgte den originale propellen med på kjøpet så da var det bare å få byttet før neste tur.
Blir mer som skal fikses etterhvert, og noe av det jeg har gjort så langt må sikkert også justeres på. Regner med at det blir en serie med innlegg om rigging av båt med diverse ting&tang fremover. :)
Hilsen Atle
Comments