MotorGuide baugmontert elmotor - Alt du trenger å vite

Oppdatert: 3 dager siden

Flere og flere har de siste årene fått opp øynene for baugmonterte elmotorer. Det som tidligere stort sett var forbeholdt amerikanske "bassboats" er nå mer og mer vanlig å se på båtene til ivrige fritids- og sportsfiskere i store deler av landet. I denne artikkelen skal vi gå litt i dybden på hva en baugmontert elmotor er, hva du kan bruke den til og hvorfor den kommer til å revolusjonere fisket ditt. Det finnes flere merker tilgjengelige på det norske markedet, men denne artikkelen vil handle spesifikt om baugmonterte elmotorer fra MotorGuide.

MotorGuide Xi5 - Baugmonterte elmotorer har revolusjonert havfisket

Hva slags elmotor trenger du?

Et av spørsmålene som stadig dukker opp er hvor stor elmotor man bør ha. Dette er det ikke noe enkelt svar på, da det kommer helt an på hva slags type båt du har, hva du skal bruke elmotoren til og hva slags forventninger du har til ytelsen på elmotoren. Mjøsservice AS er den største forhandleren av MotorGuide i Norge og selger en rekke ulike varianter:


MotorGuide Xi3

Xi3 er beregnet for mindre båter og er på et vis "innstegsmodellene" da de er litt rimeligere i innkjøp enn Xi5-modellene.

  • 12v, 55lb skyvekraft og 54" skaft for ferskvann (sort), med innebygget ekkoloddgiver.

  • 24v, 70lb skyvekraft og 60" skaft for ferskvann (sort), med innebygget ekkoloddgiver

  • 12v, 55lb skyvekraft og 60" skaft for saltvann (hvit), kommer uten innebygget ekkoloddgiver

  • 24v, 70lb skyvekraft og 60" skaft for saltvann (hvit), kommer uten innebygget ekkoloddgiver

MotorGuide Xi5

Xi5 er beregnet for litt større båter, finnes derfor også i 36v versjon og med lenger skaft enn Xi3.

  • 24v, 80lb skyvekraft og 60" skaft for ferskvann (sort), kommer med pedal og kan leveres med innebygget ekkoloddgiver

  • 36v, 105lb skyvekraft og 72" skaft for ferskvann (sort), kommer med pedal og kan leveres med innebygget ekkoloddgiver.

  • 24v, 80lb skyvekraft og 60" skaft for saltvann (hvit), kommer uten pedal og innebygget ekkoloddgiver

  • 36v, 105lb skyvekraft og 72" skaft for saltvann (hvit), kommer uten pedal og innebygget ekkoloddgiver

MotorGuide Tour Pro

Tour Pro er en ny modell som er beregnet for såkalte "bassboats" altså båter med lavt fribord som er beregnet for spinnfiske. Disse motorene har derfor betraktelig kortere skaft enn Xi3 og Xi5, og vil i de fleste tilfeller ikke egne seg for "vanlige" båter, men kan være et alternativ dersom du har en dedikert spinnfiskebåt fra f.eks. Tracker, Nitro, Alumacraft, Starweld eller tilsvarende med lavt fribord.

  • 24v, 82lb skyvekraft og 45" skaft for ferskvann

  • 36v, 109lb skyvekraft og 45" skaft for ferskvann

Hos Mjøsservice AS får du kjøpt ferdige pakker som også inkluderer festebraketter, batterier, lader m.m. Du får selvfølgelig kjøpt kun elmotoren utenom pakkeløsningene også dersom du ønsker dette.

Mjøsservice selger komplette pakker inkludert festebraketter, batterier og ladere, her er det mye å velge i. NB! Priser pr. august 2021.

Så, hva er forskjellen på de ulike modellene og hvilken betydning har skyvekraft og stammelengde?


12v, 24v og 36v?

Når det gjelder valg av 12v, 24v eller 36v så går jo dette på hvor kraftig motor du skal ha. Jo mer spenning, jo mer skyvekraft. Det har også betydning for valg av batteri(er), og kostnad knyttet til dette. Går du for 12v så slipper du også billigst unna på batterifronten da du kun trenger étt batteri. Velger du 24v så må du enten ha to seriekoblede 12v batterier eller étt 24v batteri, uansett blir det dyrere enn 12v. Kjører du 36v må du enten ha 3 seriekoblede 12v batterier eller étt 36v batteri, dette blir igjen dyrere enn 24v. Vi kommer tilbake til batterikapasitet litt senere.


Hva er skyvekraft?

Skyvekraft, dette er ganske enkelt hvilken kraft motoren kan skyve med på full styrke. Jo tyngre båt du har, jo mer skyvekraft bør du i utgangspunktet ha. Her finnes det dog ingen fasit, i mange tilfeller vil en motor som i utgangspunktet er underdimensjonert kunne fungere, men den vil da jobbe mye hardere enn en større motor og trekker da mye mer strøm og du vil kunne oppleve at den mindre motoren faktisk bruker mer strøm enn en større motor ville gjort på samme båten. Dette vil igjen ha negativ effekt på batterikapasiteten.


Hva med skaftlengde?

Skaftlengde, eller stammelengde om du vil, dette er altså selve lengden på skaftet til motoren. Skaftlengden bestemmer hvor dypt ned i vannet du får propellen under ulike forhold. Du har mulighet til å justere hvor høyt/lavt du vil ha motoren innenfor den lengden du har valgt, men dersom du må ha motoren senket hele veien ned når du fisker under stille forhold på vannet vil du nødvendigvis få problemer når du kommer ut for bølger. Da vil propellen komme ut av vannet når baugen på båten løfter seg i bølgene. Det er derfor lurt å tenke seg godt om før du velger skaftlengden. Jeg vil personlig anbefale å velge en skaftlengde som er hakket over det du tror du trenger dersom du har tenkt å bruke motoren i større innsjøer eller saltvann.

MotorGuide Xi5, 36v og 72" skaft.

Før du setter deg ned og bestiller elmotoren bør du altså tenke gjennom følgende:

  • Hvor stort fribord har jeg i baugen, altså hvor langt ned til vannflaten er det fra der jeg skal motoren? Når du har motoren nedsenket i vannet så bør du ha minimum 20-30cm fra toppen av propellen og opp til vannflaten.

  • Skal jeg bruke motoren kun i ferskvann, eller skal den også brukes i saltvann? Ferskvannsversjonen tåler å brukes i saltvann innimellom, så lenge du skyller den godt etter bruk, men hvis mesteparten av fisket ditt foregår i saltvann så bør du velge saltvannsversjonen.

  • Hvor mye veier båten min? Jo tyngre båt, jo kraftigere motor.

  • Skal jeg bruke motoren til kun ankring, eller skal den også brukes til dorging? Dersom du skal bruke motoren til dorging bør du velge en litt kraftigere motor enn om du kun skal bruke den til ankring.

  • Skal jeg ferdes i stort sett stille vann, eller skal jeg også bruke motoren i områder med mye strøm i vannet? Ved mye strøm i vannet, f.eks. i elv eller områder med kraftig tidevann i sjøen vil jeg anbefale en litt kraftigere motor enn om du kun bruker den i stille innsjøer.

  • Hva med bølger, skal jeg bruke motoren under alle forhold, også når det er mye bølger? Bølger løfter baugen på båten din og dette krever lenger skaft på motoren om du skal unngå at propellen løftes ut av vannet.

Hvor stor batterikapasitet trenger du?

Batterikapasitet måles i Ah (ampere pr. time) og kan sammenlignes med størrelse på bensintanken på hovedmotoren din. Jo mer batterikapasitet, jo lenger tid på vannet får du før du må lade batteriene. Valg av batterikapasitet avhenger av hvilken batteritype du går for. Jeg personlig vil anbefale å gå for lithium dersom du har råd til dette. Lithiumbatterier veier betraktelig mindre enn tradisjonelle bly/agm/gel-batterier og er enklere å plassere i båten da de tåler å bli lagt på siden, de trenger altså ikke stå oppreist slik som vanlige blybatterier. En annen stor fordel er at lithiumbatterier leverer jevn spenning helt til det er tomt, i motsetning til vanlige batterier hvor spenningen daler etter hvert som batteriet lades ut. I tillegg kan du tømme et lithiumbatteri for strøm uten at det tar skade av dette, mens tradisjonelle batterier helst ikke skal lades ut mer enn ned til 50%-40% kapasitet før batteriet kan ta skade. Levetiden til lithiumbatterier er også lenger enn på tradisjonelle batterier slik at selv om de er dyrere i innkjøp vil det i praksis lønne seg med lithium over tid.

Eksempel på fleksibiliteten du får med lithium.

Min erfaring er at uavhengig av om du har 12v, 24v eller 36v lithium, så bør du i de fleste tilfeller ha minimum 50ah kapasitet på batteriet. Jeg har selv 36v MotorGuide Xi5 på en 20 fot Ibiza som veier ca. 1 tonn. Min løsning for batteri er 3 stk. 12v lithiumbatterier på 75ah. Dette holder rikelig for mitt bruk, under vanlige forhold på sjøen holder dette til 2-3 fulle dager med vanlig bruk, dvs. ankring, på sjøen. Skal jeg bruke motoren til dorging i f.eks. 1.5 knop, så regner jeg rundt 8-10 timer batterikapasitet til dette formålet, men dette kan variere både opp og ned utfra vind og strømforhold.


Er det slik at du har en stor båt, og vekt og plassering av batterier ikke er noe problem, så kan du likevel godt velge f.eks. AGM/Gel-batterier og spare litt penger der. Merk at du da må velge batterier med høyere kapasitet enn om du velger lithium. Et 100Ah AGM-batteri vil ha ca. samme kapasitet som et 50Ah lithiumbatteri, grovt regnet, siden du ikke får utnyttet hele batterikapasiteten i et AGM-batteri i motsetning til et lithiumbatteri.


Uansett hvilken type batterier du velger så anbefaler jeg å installere en batteriovervåker. Personlig bruker jeg en Victron BMV-700 til dette formålet. Med denne har jeg full kontroll over gjenværende batterikapasitet, hvor mye strøm som trekkes til enhver tid, spenningen på batteriet m.m.

Med en batteriovervåker har du full kontroll over batterikapasiteten din.

Hva slags dimensjon på strømledninger trenger du?

Dersom du kjøper MotorGuide hos Mjøsservice AS så får du en pakke som inkluderer en 60A automatsikring, men ledninger og kabelsko må du kjøpe selv. Det er mange som er usikre på hvilken dimensjon som skal brukes. Det finnes mange tabeller på nett hvor du kan beregne dette. I all hovedsak er det mengden strøm (A) og lengden på kabelen som bestemmer tverrsnittet på kabelen. Siden sikringen vil gå på 60A så er det tryggest å ta dette som utgangspunkt, men jeg har selv ikke vært over 44A på maks effekt da jeg hadde 24V MotorGuide og min 36V MotorGuide trekker ca. 36A på full effekt. Jeg mener derfor at dersom du ikke skal ha lenger kabel enn ca. 5m så vil 16kvmm være rikelig, men er du i tvil så går du opp il 25kvmm. Du kan ikke gjøre noe feil ved å bruke tykkere kabel, men bruker du en kabel med for lite tverrsnitt så risikerer du varmgang og fare for brann i båten, og det vil vi jo ikke ha.


Hvordan bør du montere motoren?

Ikke alle båttyper er like godt tilrettelagt for montering av elmotor, men med litt kreativitet lar det seg som oftest gjennomføre. Jeg anbefaler å bruke en hurtigbrakett, med denne kan du enkelt fjerne elmotoren ved behov. Dersom du har en båt med utforming av baugen som gjør det vanskelig å montere elmotoren vil det å lage en tilpasset festeplate som brukes mellom hurtgbraketten og skroget være en god løsning. Personlig har jeg gått for et baugspyd på min båt, det er en løsning som jeg synes fungerer veldig bra.

MotorGuide Xi5 - Montert på baugspyd

Det er viktig å huske på at du bør montere elmotoren på skrå slik at den er minst mulig i veien når den ikke er i bruk. Hvis du klarer å montere den slik at skaftet går parallelt med ripa eller relingen av båten så er dette en god løsning.

Med elmotoren vinklet langs relingen unngår du at den tar opp unødig med plass når den ikke er i bruk.

Det som er viktig, uansett hvordan du velger å montere motoren, er at du sørger for at hurtigbraketten er festet godt nok. Det er store krefter i sving, på de største motorene har du 105lb skyvekraft i enden på et 72" skaft, det gir et voldsomt moment, særlig kombinert med litt sjø. Det er dessverre flere eksempler på at slike egenkomponerte løsninger ikke har vært dimensjonert kraftige nok, med brudd som resultat. Har du ikke sikret elmotoren godt nok så risikerer du da å miste den på sjøen, og det er ikke noe hyggelig.

Her ser vi et eksempel på en løsning som ikke tålte belastningen.

Hva er fordelene med å koble til en kartplotter?

MotorGuide Xi5 og Xi3 kan kobles sammen og kommunisere med kompatible kartplottere fra Lowrance og Simrad. For å få til dette må du ha installert et NMEA2000 nettverk i båten din og kjøpe et såkalt "GPS Gateway Kit". Med dette installert vil du få opp et eget panel på kartplotteren hvor du bl.a. kan aktivere/deaktivere ankerfunksjon og autopilot, samt justere retning, hastighet m.m. Du vil også kunne markere et punkt i kartet på plotteren og velge at elmotoren skal gå til dette punktet, eller du kan lage en hel rute og få elmotoren til å følge denne.

Det er fullt mulig å lagre veipunkter og både lage og lagre ruter i selve fjernkontrollen til MotorGuide, uten hjelp av plotter, men med plotter koblet til blir denne prosessen enklere og du får flere muligheter ift. planlegging av ruter og kontroll av motoren. Videoen under viser eksempler på dette.


Hva må du gjøre før du skal bruke motoren for første gang?

MotorGuide Xi5 og Xi3 modellene har innebygget GPS og i tillegg også innebygget elektronisk kompass. Sistnevnte er tilleggsutstyr hos noen av konkurrentene. Fordelen med et elektronisk kompass er at MotorGuide alltid vet i hvilken retning baugen på båten peker, dette gjør det mulig å forflytte båten fremover, bakover eller til en av sidene ved et enkelt tastetrykk mens du ligger ankret. MotorGuide vil da flytte båten 1,5m i valgt retning for hvert tastetrykk. Dette er en meget nyttig funksjon for å fiske av spesifikke plasser eller som hjelp for å ankre opp akkurat der du ønsker.

For at GPS-antenna og det elektroniske kompasset skal fungere som det skal er det viktig å gå gjennom noen prosedyrer før du tar motoren i bruk. Det er svært viktig at du gjør kompasskalibreringen slik det er beskrevet i brukermanualen, og denne kalibreringen må du gjerne gjøre minst 2-3 ganger da nøyaktigheten på kalibreringen blir bedre for hver gang du gjør den. Når kompasskalibreringen er gjort må du sette riktig retning på motoren, slik at den vet hvilken vei baugen på båten er.

Dersom du ikke gjør disse to stegene riktig vil du risikere at du får en motor som ikke holder korrekt kurs under kjøring med autopilot og du vil kunne oppleve at motoren vil spinne rundt sin egen akse under ankring. Dersom du opplever noen av disse symptomene bør du utføre kompasskalibrering og kalibrering av retning på nytt.


Hva slags propell bør jeg velge?

Tidligere kom de fleste baugmonterte elmotorene fra MotorGuide med en 2-blads propell i hardplast. Denne propellen egner seg godt i områder med mye gress i vannet (derav navnet på propellen, "Weedless"). Nå er dette endret og de fleste modellene kommer nå med en 3-blads propell i hardplast, med unntak av ferskvannsversjonen av Xi5 som fortsatt kommer med 2-blads propell som standard.

Mjøsservice AS selger et utvalg forskjellige propeller dersom du ønsker å bytte til en annen type eller bare vil ha en propell i reserve. Det er rapportert noen tilfeller hvor propellen er falt av, men i de fleste av disse tilfellene har det vært kjørt med hovedmotor mens elmotoren har vært nedsenket i vannet uten å være i drift og uten at låsemutteren har vært skrudd tilstrekkelig til. Gjør du dette lenge nok kan propellen skru seg løs og falle av. Husk å stramme låsemutteren skikkelig, bruk gjerne litt Loctite på gjengene.

Jeg har selv testet litt ulike propeller, og min erfaring er at dersom du ikke bruker elmotoren mest i områder med mye gress i vannet så anbefaler jeg en 3-blads propell i hardplast. Min erfaring er at denne gir bedre skyv og mer batterikraft for pengene enn en 2-blads propell. Fisker du i saltvann og har en relativt stor båt så vil jeg anbefale å oppgradere videre til en 3-blads propell i aluminium som da er enda et hakk mer effektiv i vannet enn tilsvarende propell i hardplast.

3-blads "Machete III" propell av aluminium.

Uavhengig av hvilken propell du velger må du passe på at du får sentrert anoden (dersom du har en saltvannsmodell) helt i senter når du skrur fast propellen. Hvis ikke anoden står helt i senter så vil du risikere å få unødvendige vibrasjoner i propellen.


Hva kan du bruke motoren til?

Vi har allerede vært innom de fleste bruksområdene til en baugmontert elmotor, men vi tar en oppsummering:

  • Kortere transportetapper med båten kan utføres med elmotoren uten hovedmotor. Elmotoren styres da med fjernkontrollen, eller via plotter dersom du har et GPS-gateway kit i båten og en kompatibel plotter fra Lowrance eller Simrad.

  • Ankring, uansett om det er under fisking eller ved andre formål, er en lek med en baugmontert elmotor. Det betyr ikke at du skal droppe å ha tau, kjetting og dregg i båten da det er et meget viktig sikkerhetsutstyr, men den vil sannsynligvis bli liggende i dreggluka og kun bli brukt i nødsituasjoner. Ankringsfunksjonen under fiske er en revolusjon, særlig på sjøen hvor det kan være flere hundre meter dypt og ankring med tau og kjetting er en omfattende prosess.

Ankring på sjøen blir en lek med en MotorGuide i baugen.
  • Autopilot, enten det er ved å bruke "heading lock", altså at motoren holder båten på en rett kurs, eller du kjører allerede etablerte ruter fra fjernkontrollen eller plotteren om du har denne tilkoblet. Elmotoren muliggjør også dorging ved lavere hastigheter enn du klarer med hovedmotor, dette er spesielt nyttig dersom du bruker agn som må dorges ved lave hastigheter.

  • Autopilot, ved at båten drives frem av hovedmotor akter og MotorGuide fungerer som en tradisjonell autopilot ved å styre retningen på båten.

  • Ved kombinasjon av mindre båt og kraftig MotorGuidepakke vil du fint kunne dorge i raskere fart, opp til mellom 2 til 3 knop, med kun elektrisk fremdrift.

  • Driftfiske, du kan bruke autopiloten til å flytte båten veldig sakte i en spesifikk retning under agnfiske. Har du MotorGuide koblet til en kartplotter kan du markere et punkt på kartet ditt og få båten til å flytte seg sakte til dette punktet mens du fisker av bunnen.

  • Navigering i trange havneområder. Dersom du har en elmotor i baugen så kan denne brukes på samme måte som en baugpropell og hjelpe deg med å navigere til den trange båtplassen du har innerst i båthavna.

Ankringen under familieturen blir en lek med en MotorGuide i baugen.


Kalibrering av Xi5 og Xi3 modeller med Pinpoint GPS

Mange har de siste årene opplevd problemer knyttet til snurring ved ankring med MotorGuide sine Xi5 og Xi3 modeller med Pinpoint GPS. Dette kan ha flere årsaker, feil kalibrering, feil på GPS-antenne eller feil på software. Softwarefeilen som var på de nye motorene er nå rettet og mange har allerede fått oppdatert sine motorer via dongle. Alle nye motorer som sendes ut fra Mjøsservice nå har allerede ny software installert. Dersom du mistenker at du har en motor med softwarefeil anbefaler jeg å ta kontakt med Mjøsservice for å enten sende inn motoren for oppdatering eller få tilsendt dongle og gjøre oppdateringen selv.

Det er viktig at man kalibrerer motorene før første gangs bruk (både etter innkjøp og etter eventuell oppdatering av software). Jeg har laget en liten film som viser fremgangsmåten for dette.


Er det verdt pengene å montere baugmontert elmotor?

JA! Fordelene med å ha en slik motor i baugen er så store at jeg vil betegne det som en revolusjon innen sportsfiske. Jeg er veldig glad i elektronikk og har selv ganske mange ulike elektroniske hjelpemidler i båten, men av alle disse vil jeg sette elmotoren aller høyest hvis vi tenker kun fiske. Det å kunne kjøre ut til en plass langt til havs over flere hundre meters dyp og kun trykke på en knapp for å holde båten rolig over denne plassen, det er helt fenomenalt. Tidligere hadde jeg ei stor bøtte i båten med 700 meter tau, med kjetting og dregg i enden samt en stor blåse når jeg skulle kjøre opp dreggen ved endt fiske. Bare det å senke dreggen på korrekt sted og vente på dreggfeste kunne ta opp til en halv time. Oppkjøring av dreggen igjen kunne gjerne ta mellom 45 minutter og en helt time. Med en baugmontert elmotor tar samme prosessen 15 sekunder for å ankre og 15 sekunder for å "ta opp anker". Dette gjør at du også kan teste ut flere plasser i løpet av dagen og også gjøre mindre justeringer på ankringsposisjonen uten å bruke masse tid og krefter på dette.

Har du først testet en baugmontert elmotor så vil du aldri gå tilbake til tradisjonell ankring med tau, kjetting og dregg!


Hilsen Atle

Ambassadør for MotorGuide Norge

713 visninger2 kommentarer