top of page

Rigging av båt (igjen...) del 6 - Justering av ekkoloddgivere og litt AIS

Her kommer en ny runde med oppdateringer på utstyrsfronten. Sist jeg var inne i denne føljetongen skrev jeg om hvordan jeg hadde hatt problemer med å få bunnkontakt i plan med ekkoloddgiverene mine.

Det jeg gjorde da var å flytte giveren lenger ut til siden for å komme vekk fra en steglist lenger fremme under skroget, samtidig som jeg plasserte den på en kloss for å få den lenger ut fra akterspeilet. Steglister skaper turbulens som igjen fører til luftbobler under giveren i plan.

Ved å flytte giveren vekk fra steglista unngår jeg dette og ved å samtidig flytte giveren ut fra skroget rekker mye av eventuell resterende turbulens og luftbobler å forsvinne opp bak akterspeilet før de treffer giveren.

Denne gangen satte jeg giveren rett bak ei ny steglist, ei list som lager en flatt "vannrett" område på ca. 10cm bredde. Innsiden av dette området bygger seg opp gradvis sømløst ut fra skroget, mens yttersiden avsluttes som en rett kant. Det er yttersiden av slike kanter man skal unngå, der finner man alltid turbulens og luftbobler. Som en generell regel bør man plassere giveren rett bak eller på innsiden av steglisten (litt avhengig av utformingen på steglisten selvsagt). Skal du plassere på yttersiden av ei steglist bør det være nok avstand ut fra steglista, typ 10-15cm. Jeg passet derfor på å plassere giveren slik at den kom akkurat på innsiden av kanten på steglista.

Første test på ny plassering av TM150, som vist i tidligere innlegg. Steglista som skapte problemer tidligere kan sees rett ut til høyre for den ene rullen ca. midt i bildet. (Ser ut som en sort trekant).
Giver plassert rett bak steglisten, rett til høyre for kanten man ser her er en veldig dårlig plassering.
Giver er tydelig vinklet fremover.

Første forsøk på ny plassering funket bra, jeg fikk bunnkontakt helt opp til 38 knop da jeg testet under turen til Femsjøen tidligere i vår. Ulempen var at giveren var tiltet litt vel mye fremover slik at jeg fikk usymetriske buer på ekkoloddet. Forøvrig dorget jeg veldig sakte på Femsjøen, derav de lange ekkoene. Kunne nok med fordel senket "scrollhastigheten" litt her.

Skjermdump under trolling på Femsjøen, buene er assymetriske pga. giver som er vinklet fremover
Bunnkontakt i 39,5 knop.

Etter Femsjøen valgte jeg å flytte TM260-giveren ut på samme sted på babord side av akterspeilet i håp om at det ville føre til bedre ytelse for denne giveren også. Det er en stor og tung klump av en giver så jeg var usikker på om plasseringen ville funke, men jeg klarte å plassere den akkurat rett bak steglista slik som jeg hadde plassert TM150-giveren. Det ble da 4 6mm hull stående igjen i skroget etter forrige plassering, disse valgte jeg foreløpig å fylle med multibond og skru i 4 bolteskruver for å fylle hullene. Ser ikke helt lekkert ut, men det funker.

TM260 plassert rett bak steglisten, på samme måte som TM150 på styrbord side.
TM260 ferdig montert med skruer i de gamle hullene. Legg merke til at jeg har brukt avstandskloss her ogs for å få giveren ut fra skroget.

Neste testtur ble trollingtreffet på Tyrifjorden. TM260-giveren ble blink på første forsøk og selv med 200hz kunne jeg følge bunnen i de grunnere områdene gjennom hele fartsregisteret og helt opp til 38 knop! Selve buene var også veldig symmetriske og fine.

TM260 og 50hz. Ganske bra fornøyd med dette.
Strøkent bilde i over 31 knop med TM260.
38,5 knop med TM260, og fortsatt bunnkontakt!

Etter trollingtreffet på Tyrifjorden justerte jeg litt mer på TM150-giveren. Formålet var å justere tiltingen på giveren slik at den ikke peker fremover og gir usymmetriske buer. Jeg satte på en ekstra kile ved festet slik at underkant giver kom mer parallelt med skroget.

Ny justering av TM 150, denne gangen med en ekstra kile som plasserer giveren mer parallelt med skroget.

Under neste tur på Mjøsa fikk jeg veldig fine buer på loddet fra TM150-giveren, men hadde nå mistet mye av ytelsen i plan, bunnen begynte å forsvinne allerede ved 22 knop.

Bilde etter justeringen av giveren. Nå er buene mer symmetriske, er fornøyd med dette.

Selv om selve bildet under trollingen på Mjøsa var ganske bra var jeg ikke fornøyd med ytelsen i plan. Da jeg kom hjem igjen målte jeg derfor forholdet mellom underkant giver og underkant skrog og fant at at giveren stod plassert litt for lavt. Dette var ikke noe problem når jeg hadde den tiltet fremover, men nå som den stod parallelt med bunnen ble resultatet at den rett og slett "ploget" i vannet og på den måten antakelig skapte for mye turbulens for seg selv. Jeg valgte derfor å flytte giveren litt opp, ikke mye, kun ca. 3 mm ble det.

Giveren står litt lavt, akkurat nok til at den "ploger" i vannet istedet for å "surfe".
Her har jeg løftet giveren litt opp, ikke mer enn ca. 3 mm. Dette ser bedre ut.

Dette oppsettet fikk jeg testet under gjeddekonkurransen i Aremark og endelig hadde jeg truffet riktig med plasseringen av TM150 også.

Strøkne symmetriske buer under trolling og bunnkontakt gjennom hele båtens fartsregister på begge givere. Må si det var en god følelse å nå kunne konstatere at begge givere er plassert riktig og yter maksimalt av hva de kan gjennom hele båtens fartsregister. Sent i fjor høst hadde jeg ikke mye trua på at jeg skulle få dette til. Har ikke noen skjermdump som et fint og rent bilde av TM150 over 30 knop etter siste justeringen, men derimot så har jeg et fint et fra NM i Mjøsa hvor jeg faktisk har bunnkontakt med TM150 ned til 322m dybde i over 21 knop!

TM150, 83hz. 21,5 knop og bunnkontakt på 322m dybde. Det er rått.
Slik er giverne plassert nå, og det er nok bortimot optimalt plassert dersom du har Karnic 2250.

Innimellom alt styret med justering av givere så tok jeg meg også tid til å bestille en NMEA183/videokabel til Simrad NSS9 Evo2 slik at jeg kan koble til VHF'en min og motta AIS fra den. Tok kontakt med Ramotech og Morten Blixt i Bodø og fikk super service der. Ledningen kom i posten sammen med anvisninger på tilkobling. Jeg hadde allerede forsøkt dette tidligere med HDS'en min (bare for å oppdage at HDS7 ikke støtter visning av AIS).

Forklaring til ledningene på NMEA183-kabelen.
Tilkoblingsanvisning til VHF'en min.

Det gikk relativt greit å koble til og i motsetning til HDS'en min så kan NSS9 vise AIS signaler.

Kjapp test på Drammenselva.
Når du klikker deg inn på det enkelte fartøy får du opp mer info.
Du kan også få opp en liste over alle fartøy innenfor rekkevidde.

Så, når endelig begge giverne er plassert perfekt så begynner jeg selvfølgelig å få problemer med noe som ser ut til å være elektrisk støy på loddet... Dette har ikke vært noe plagsomt tidligere, så jeg vet faktisk ikke hva det er som gjør at det nå plutselig har blitt så fremtredende. Det har ikke noe med VHF'en å gjøre for jeg har testet å slå av denne uten at ting endrer seg.

Det synes veldig godt til tider når jeg kjører chirp på både TM150 og TM260 samt at det er til tider ekstremt plagsomt på structurescan giveren, og da særlig når jeg kjører sidescan. Utrolig merkelig for det kan se helt strøkent ut ene øyeblikket, 10 minutter sendere så er det støy over hele skjermen. Så kan det plutselig forsvinne igjen. Det virker til å variere ettersom hvor dypt det er og om jeg kjører i manuell modus eller ikke, men jeg har ikke klart å isolere årsaken enda.

Uff og uff, dette har jeg ikke klart å finne ut av enda.
Helt håpløst når det blir sånn...
10 minutter senere kan det se slik ut.. Båt i Drammenselva.
Eller slik. Samme båten i Drammenselva på downscan.

Som et resultat av dette bestemte jeg meg for å rydde litt mer opp i kaoset av ledninger som jeg har under dashbordet. Det er jo slik at jeg monterte endel utstyr sent i fjor høst og i vinter og gjorde da en del midlertidige løsninger slik at jeg kunne bruke utstyret i vinter. Jeg valgte derfor å flytte NAC-2 autopilotcomputeren bak til hydraulikkpumpa til autopiloten. Denne har jeg plassert i et skott på styrbord side akterut. Valgte å skru denne opp på innsiden av akterspeilet. Ved å gjøre dette unngår jeg å føre strømledningen mellom NAC-2 og hydraulikkpumpa frem til styreposisjonen og på den måten reduserer jeg antall strømledninger som kan skape forstyrrelser i båten.

Ny plassering av NAC-2, rett over hydraulikkpumpa til autopiloten.

Videre så bestemte jeg meg for å flytte Sonichuben, Sonarhuben og Gofre Wifi modulen over til et oppbevaringsrom på babord side. (Disse var alle plassert midlertidig ved styreposisjonen tidligere). Ved å gjøre dette kunne jeg også flytte giverledningene over til babord side og unngå å ha disse liggende i samme trase som hovedstrømsledningene til båten. For å unngå å bore i skroget laget jeg til en plate i vannfast finer som jeg limte fast i skrogsiden med multbond og skrudde opp modulene på denne. Dette er samme rommet som jeg har Presicion-9 kompasset mitt, noe som i utgangspunktet ikke er helt heldig. Dette kompasset skal stå et sted hvor det ikke finnes metall og/eller elektriske ledninger som kan skape forstyrrelser. Dessverre er det svært begrenset med rom til å montere tilleggsutstyr i Karnicen så denne jeg tenker det får bare være slik.

Slik ble det seende ut, ikke helt ferdig med festing av alle ledninger.

Første testturen viste iallefall at kompasset ikke så ut til å la seg forstyrre av utstyret jeg nå har montert under en meter unna, men dessverre så jeg raskt at de samme elektriske forstyrrelsene fortsatt var tilstede like sterkt som før. Jeg har også forsøkt med ferritklemmer på giverledninger og strømledninger uten at det gjorde ting bedre. På toppen av det hele så har Sonichuben falt ut av NMEA-nettverket, den ser ut til å falle inn og ut uten at jeg klarer å forstå hvorfor. Alt er montert som før med samme NMEA-ledninger som før. Ser dog at ustabil tilkobling er et velkjent problem med denne og at veldig mange (inkludert meg selv) har fått nye erstatningsenheter pga. dette. Spørs om det blir en ny mail til Navico support igjen her også...


Det ser med andre ord ikke ut til å at jeg er ferdig med justeringer enda. Neste steg nå blir å montere et eget separat batteri for nettverk, ekkolodd og utstyr i båten for å på den måten se om jeg kan få fjernet den elektriske støyen på ekkoloddet. Dersom det er noen der ute som har forslag til tiltak jeg kan gjøre for å få vekk denne støyen så hører jeg gjerne om det.


To be continued...

132 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page