Båtprosjekt - Montering av trimplan

Oppdatert: okt. 6

Denne sommeren har jeg gjennomført et lite båtprosjekt som kommer til å få stor betydning for både drivstofføkonomi og komfort under kjøring med båten. Vi snakker selvfølgelig om montering av trimplan på min Ibiza 20 Sport!


Hvorfor trimplan?

Dette blir et litt annerledes "gjør det selv" innlegg da jeg denne gangen har valgt å filme seansen fremfor å dokumentere med bilder og tekst. Vi starter med å la Jim Larsen hos Telmo fortelle litt om fordelene ved å montere trimplan på båt.

Som vanlig så var gutta hos Telmo Control AS meget behjelpelige, og jeg fikk anbefalt Bennet sine elektrohydrauliske M80 Sport Tabs, som passer meget godt på litt mindre båter som fraktes mye på henger. Fordelen med akkurat M80 er at de er smale, kun ca. 20cm bredde, noe som passer godt på min båt som jo allerede har et knippe ekkoloddgivere montert på hekken. Det at de er såpass smale betyr likevel ikke at de er mindre effektive, disse er utformet i et såkalt "batwing" design som skal kompensere for den smale bredden.


Hvordan monterer du trimplan?

Selve jobben var virkelig enkel, alt av deler du trenger følger med i esken. Når det gjelder olje til pumpa så kan du bruke vanlig Dextron III girolje.

Jeg gjorde alt arbeidet selv og filmet i tillegg seansen, totalt brukte jeg nok 5-6 timer på jobben. Dersom man er to personer tipper jeg at 3-5 timers jobb bør være tilstrekkelig. Filmen under viser hele prosessen.

Foreløpige erfaringer

Første turen inviterte jeg hele familien inkludert svigerforeldre på båttur. Vi var da 7 stykker i båten, normalt en situasjon som krever en del flytting av personer hit og dit for å få båten til å gå noenlunde riktig i vannet. Denne gangen kunne alle sitte der de ønsket, skjevhet i vektfordeling kompenserte jeg enkelt ved å justere trimplan på babord og styrbord side individuelt, slik det vises på slutten av filmen over her.

En annen fordel jeg har merket meg er at jeg nå kan dra båten helt ned i 13-14 knop uten å gå ut av plan, tidligere gikk båten ut av plan allerede ved 15-16 knop. I tillegg kan jeg nå tilte motoren mye lenger ut ved høye hastigheter uten at båten begynner å "galoppere" med baugen. I mitt tilfelle så mye at jeg faktisk har klart å øke toppfarten på båten med ca. 1 knop, dette er dog ikke normalen, det vanlige er at du vil miste noe toppfart slik jeg har forstått det.

OBS! Trimplan er i utgangspunktet IKKE noe du skal bruke aktivt i høy hastighet, det kan føre til at båten vil oppføre seg uforutsigbart. Husk at trimplan vil redusere noe "galoppering" selv når de står i øvre posisjon pga. motstanden de gir når akterenden av båten presses ned.

Sist, men ikke minst, jeg merker en forbedring på drivstofforbruket. Det er litt tidlig å anslå noe nøyaktig, men jeg klarer nå opp mot 1.1 nm/l mot mellom 0.9-1.0 nm/l tidligere.


Konklusjon

Jeg er i det hele tatt svært fornøyd med valget av Bennet M80 Sport Tabs! Telmo Control AS har flere ulike typer trimplan fra Bennett, selvjusterende, elektriske og elektrohydrauliske. Priser starter på rundt 2000kr for selvjusterende trimplan, løsningen jeg gikk for koster rundt 10.000kr veiledende. Du kan altså ikke regne med å tjene inn investeringen med forbedret drivstofføkonomi på kort sikt, men tar du med fordelene med forbedret kjørekomfort mener jeg at trimplan absolutt er verdt investeringen!


Hilsen Atle

147 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle