Familietur, Simrad NSS9 Evo2 og M\T Holmengraa

I dag tok vi turen ut på sjøen for å prøve litt dypriggfiske etter sei og lete etter skipsvrak. Jeg hadde også forhåpninger om å få gjort en del justeringer på det "nye" ekkoloddet, en Simrad NSS9 Evo2 som jeg erstattet HDS'en min med tidligere i uka. Men når mannskapet består at tre stk. forventningsfulle men utålmodige barn finner man fort ut at her må man senke ambisjonsnivået en smule.

Tre stk. forventningsfulle barn.

Jeg har for tiden et prosjekt gående hvor jeg samler inn kartdata og annen relevant informasjon fra ulike kilder for å forhåpentlig kunne finne gode fiskeplasser rundt omkring i Oslofjorden. Kommer til å skrive litt om dette senere, men i dag hadde jeg med meg en liste med såkalte "waypoints" (altså koordinatfestede punkter) over 53 skipsvrak i hele Oslofjorden. Planen var å starte dagen med å finne et av dem, MT Holmengraa, og få vist dette på ekkoloddet for ungene.


MT Holmengraa ble ifølge dykkepedia senket 28. desember 1944 av allierte styrker som egentlig var på jakt etter Krysseren Köln. 13 personer omkom i luftangrepet og skipet som ble oppdaget av dykkere først i 1994 ligger på 74-80m litt utenfor Løvøya nord for Horten.

Forventningsfulle barn (og voksne) som venter på at MT Holmengraa skal vise seg på skjermen.

Med alle waypoints importert var det bare å søke opp Holmengraa på kartplotteren og sette kursen. Jeg hadde egentlig tenkt sette opp "riktige" innstillinger for structurescanloddet før vi dro fra kai, men en smule utålmodige barn satte en stopper for det. Men vi fikk da tatt noen greie sveip over vraket likevel, vi brukte bare downscan og de beste bildene ligger igjen på plotteren da jeg glemte å overføre dem til minnekortet. Men noen ok mobilbilder ble det iallefall. Vraket lå akkurat der koordinatene førte oss, på mellom 70 og 80 meters dybde.

MT Holmengraa, baugen til venstre og akter til høyre, ikke et kjempebra bilde men lett å se konturene av båten.

Som en referanse fant jeg et bilde tatt av Konsgberg Maritime sin Hugin 1000 AUV ved hjelp av en såkalt HISAS sonar, en smule mer avansert utstyr enn det jeg har til rådighet.

Bilde tatt av Kongsberg Maritime sin Hugin 1000 AUV.

Må si dette med å lete opp skipsvrak var ganske gøy i grunn, og ikke desto mindre lærerikt både på den ene og andre måten. Fint å lære seg litt historie også og barna syntes definitivt det var gøy.


Etter dette ble det litt dorging mens ungene ble plassert under dekk med hver sin Ipad. Jeg har kjøpt meg et ekstra dyprigglodd på hele 7,5kg. (Bottomseeker) og fikk testet ut dette. Rigget to stenger med litt større wobblere for å se om vi kunne treffe på noe sei nede i dypet. Det skal visstnok fint å kjøre med loddet helt ned mot 40 meter men jeg nøyde meg med å kjøre en stang på 30 meter og en på 20 meter.

Bilde fra ekkoloddet, nederste wobbler gikk her på ca. 28m og øverste wobbleren på 15m.

Nå er det sånn at trolling vel ikke er den mest barnevennlige aktiviteten man kan bedrive i en båt og det gikk vel ikke lange tiden før det begynte å komme kommentarer som "Skal vi ikke snart fiske?" etc. så jeg innså ganske raskt at jeg fikk fortsette testingen av dypriggfiske etter sei en annen dag...


Siden jeg hadde en mistanke om at ting kom til å gå denne veien så hadde vi også tatt med oss ei pilkestang, søkke, havfiskebom og kroker samt makrell og brisling. Vi satte derfor kursen mot et skjær utenfor Horten for å prøve lykken der.

Forventnignsfulle fiskere.

Det var ganske bra strøm i dag og siden vi ikke ankret opp drev vi fort av plassen, men etter et par forsøk satt det da iallefall en liten torsk i enden av snøret. Torsken, som både var under minstemål og i tillegg er foreslått fredet ble selvfølgelig satt ut igjen.

Joda, fisk er fisk.

Fisketuren ble avsluttet med kaffe og varm kakao (eller solbærsaft for noen) samt kjeks og boller. Herlig gjeng og dra på tur med!

God stemning i båten var det iallefall, til tross for dårlige fiske. Sistnevnte begynner vi jo tross alt å bli vant med.

Til slutt må jeg bare dele et par skjermdump til fra den nye dingsen på dashbordet. Må nemlig si at både funksjonalitet, utforming av menyer og opplevd kvalitet ligger et hakk over forrige enheten jeg hadde uten at jeg vil si noe negativt om den. Panelet for turdataene er helt genialt. Siden jeg har installert en drivstoffmåler i NMEA2000-nettverket i båten har jeg nemlig full kontroll over drivstofforbruket, det hadde jeg forsåvidt på HDS'en også, men ikke presentert så pent som dette:

Rett og slett lekkert. Legg merke til rekkevidden med full tank i båten.

Et annet bilde som viser detaljgraden på kartet (C-Map) og et pent ekko på bunnen på vei inn til kai:

Pent altså.

Takk for turen Heidi, Julia, Helle, Alida og Kasper!


Lufttemperatur: 8 grader

Vanntemperatur: 3.3 grader

Siden administreres av Team Krokodille

Kontakt: atle@teamkrokodille.no