top of page

Gjør det selv - Bytte av hjullager på båthenger

Oppdatert: 9. okt. 2020

Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg byttet bremsesko på min forrige båthenger, dette kan du lese om her. Den gangen unnlot jeg å bytte hjullagrene da disse ikke var utslitte. Nå har jeg ny henger og byttet også bremsesko på denne tidligere i høst. Denne gangen unnlot jeg også å bytte hjullager, noe som skulle vise seg å være en dårlig vurdering. På vei hjem fra klubbmesterskap i Aremark kollapset ene hjullageret fullstendig og det ble en heller nervepirrende tur hjem med knake- og knirkelyder fra hengeren i hver sving.

Tysse 6324 boggihenger.

Hvordan vet du når du må bytte hjullager?

Det er ikke lett å si hvor ofte du bør bytte hjullager på hengeren din, dette avhenger helt av hvor ofte og hvordan du benytter den. Men at du ikke nødvendigvis trenger å bytte dem hver gang du bytter bremsesko kan det vel være greit å antyde. Akkurat som med den reduserte bremseeffekten ved slitte bremser så kommer også ødelagte hjullager snikende. Det begynner med en svak "romling" fra hjulene. Siden lyden kommer gradvis er det ikke nødvendigvis enkelt å legge merke til det i starten. Men etter hvert blir romlingen sterkere og høyere, og venter du for lenge så går hjullageret i stykker, og da skal jeg love deg at du legger merke til det.

Kjører du boggihenger så vil du måtte regne med å bytte hjullager oftere enn om du kjører med enakslet henger. Årsaken er ganske enkelt at det er mye større belastningen på hjullagrene på en boggihenger fordi akslingene blir belastet "sideveis" når du svinger på hengeren og hjulene på fremre og bakre aksling beveger seg forskjellig. En annen ting som reduserer levetiden til hjullagrene betraktelig er om du kjører dem ut i vannet når du skal sjøsette. Saltvann er selvsagt grusom medisin for dem, men av og til må du velge om du vil ha vann på hjullagrene eller kjøre båten i stein eller betong fordi du ikke rygger langt nok ut på rampa. Jeg velger ofte å kjøre litt lenger ut, noe som medfører at hjullagrene av og til kommer under vann. Derav behovet for å bytte nå... En enkel måte å sjekke om hjullagrene dine er slitte er å jekke opp hengeren, ta tak på hver side av hjulet og forsøke å rikke det fra side til side. Dersom du hører at det er slark og lyder fra hjullageret så er det på tide å bytte.


Hva trenger du

  • Jekk

  • Støttebukk

  • Hjulvinne/stor skralle

  • Momentnøkkel m/32mm pipe

  • liten skrutrekker

  • Låseringtang

  • 30mm pipe til å banke ut hjullager

  • Liten slegge/hammer til å banke hjullager ut/inn

  • Hjullagersett fra knott

  • Fett/smøring

Hjullagersett fra Knott.

Slik gjør du

Start ved å sikre hengeren så den ikke kan trille fremover eller bakover. Når dette er gjort løsner du mutterne på første hjulet forsiktig før du jekker opp hengeren, skrur mutterne helt ut og fjerner hjulet.

Bremsetrommelen. ("Kremt", støttebukken skal heises opp så den faktisk støtter hengeren.)

Det neste du nå må gjøre er å fjerne koppen i senter. Bruk en liten skrutrekker som du stikker ned i det lille hakket og vipp ut koppen.

Bruk en liten skrutrekker for å vippe ut koppen.

Bak koppen finner du sentermutteren som holder hele bremsetrommelen på plass. Denne må skrus ut.

Sentermutteren må fjernes.
Momentnøkkel fra Biltema. Kan fint brukes til å skru ut mutteren med.
Mutteren kan sitte godt, men det er lett match med en skikkelig momentnøkkel/skralle.

Når mutteren er skrudd ut så er selve bremsetrommelen fri og kan dras ut. Dersom den er vanskelig å få løs kan du bruke en gummihammer og banke forsiktig. Får du den fortsatt ikke løs kan du bruke en avtrekker. Når du har fått løs trommelen er neste steg å fjerne hjullageret.

Innsiden av bremsetrommelen. Hjullager skimtes i midten.

På utsiden av trommelen møter du nå en kraftig låsering. Denne kan være vanskelig å få løs selv med en låseringtang. Det kan være lurt å løsne den ved å banke den litt sideveis med en skrutrekker før du forsøker å klemme den sammen og ta den ut.

Første hinder, låsering.
Låseringtang er et must.
Låsering fjernet.

Når låseringen er fjernet er du klar til å banke ut det gamle hjullageret. Her kan du f.eks. ta 2 stk. 2x4 plank og legge ved siden av hverandre. Så legger du hjullageret oppå disse med utsiden ned slik at det er rom for å banke ut hjullageret mellom dem. Det ideelle er å bruke en presse til å presse ut hjullageret, men de færreste av oss har slikt utstyr i garasjen. Det finnes heldigvis andre måter å gjøre det på også, du kan f.eks. bruke en 30mm pipe til å banke ut hjullageret med.

30mm pipe kan brukes til å banke ut hjullageret med.
Bruk gjerne en liten slegge.
Et stk. ferdig utbanket hjullager.

Når hjullageret er ute så er det lurt å gjøre skikkelig rent i selve "huben" i bremsetrommelen. Jeg brukte Biltema sin multispray og tørket bort alt smusset før jeg smurte godt inn med fett.

Husk å gjøre skikkelig rent.

Nå er tiden inne for å sette inn det nye hjullageret. Dette hjullageret kan med fordel også smøres godt inn med fett. Ene enden av hjullageret har en liten kon, det er denne enden som skal først inn i trommelen.

Smør med fett, enden med kon skal først inn.

Igjen, det ideelle er å bruke en presse til å trykke inn hjullageret. Har du ikke dette så må du banke det inn. Du skal ALDRI banke inn hjullageret ved å legge press på bare den innerste delen av lageret. Det er den ytterste delen som skal ta belastningen. Du kan bruke det gamle hjullageret til å banke inn det nye med.

Bruk det gamle hjullageret til å banke inn det nye.

Når du har fått banket hjullageret helt inn så er det veldig viktig at du husker å sette på låseringen igjen. I mitt tilfelle valgte jeg å gjenbruke låseringen fremfor å bruke de vedlagte låseringene i hjullagersettet, rett og slett fordi jeg ikke fikk plass til til begge og kun en ring gjorde at det ble slakk i sporet.

Gjenbruk av eksisterende låsering.
Ferdig!

Når låseringen er på plass gjenstår det bare å sette trommelen tilbake på akslingen på hengeren. Husk å bytte selve mutteren med den nye som fulgte med i hjullagersettet, disse mutterne skal visstnok bare brukes én gang. Det som er viktig å huske på er at du bruker momentnøkkel når du strammer mutteren og følger det momentet som skal være på din henger. I mitt tilfelle var det 280nm.

Mutter strammet til 280nm.

Ikke glem selve "hubkoppen" før du setter på hjulet.

Husk "hubkoppen".
Ferdig med første hjulet.

Når du har gjort dette så er det bare å gjenta prosessen på de tre andre hjulene (eller det andre hjulet om du har enakslet henger). Alt i alt en relativt grei jobb uten behov for altfor mye verktøy eller forkunnskaper, og absolutt billigere enn å sette bort jobben til et verksted.


Hilsen Atle

7 940 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page