Rigging av båt (igjen...) del 3

De siste tre ukene har jeg ikke fått vært på vannet. Båten har vært en tur på service hos Fritid-senteret i Leangbukta, de er Hondaforhandler og vartet opp med veldig bra kundebehandling.

Vanligvis pleier jeg å ta service selv, men siden denne motoren er betraktelig større og mer avansert enn Mercuryen jeg hadde før valgte jeg å sette det bort.

Fikk bytta olje, girolje, plugger, sinkanoder, impeller og registerreim. I tillegg måtte impellerhuset byttes da impelleren var fullstendig smeltet. Hadde en mistanke om dette da jeg ikke fikk noe spylestråle da jeg skulle kjøre båten med muffer etter siste tur i Oslofjorden. Antakelig har motoren vært brukt for lite de siste åra og impelleren har "tørket" ut. Heldigvis har ikke motoren ellers tatt skade så dette har nok skjedd helt på slutten av forrige tur. Dette førte naturlig nok til at den allerede relativt høye kostnaden for service økte med enda et par tusenlapper... Men nå er iallefall motoren klar for ny sesong.


Jeg har gått og ventet på en Lowrance Autopilot som jeg bestillte for noen uker siden, men det viste seg etterhvert at denne ikke kunne leveres før langt ut i desember. Så dukket det opp en Simrad AP44/NAC-2 autopilot med et Precision 9 kompass på finn.no. Dette er i utganspunktet en mye bedre (og dyrere) autopilot så da jeg kunne få denne for omtrent samme pris for Lowrance sin løsning så gikk jeg for den istedet.

Fordelen med denne er at i motsetting til Lowrance så har denne eksternt betjeningsdisplay, man er ikke avhengig av å bruke skjermenplass på HDS'en til å betjene autopiloten. Ulempen er jo selvfølgelig at det ikke er noe ledig plass på dashbordet til å montere den. Det bli en liten nøtt som må knekkes...

Simrad AP44, NAC-2 og Precision 9 kompass samt pumpe.

En annen ting som er kommet på plass er  en drivstoffmåler fra Lowrance/Simrad. Denne skal kobles direkte på drivstoffslangen og kan vise fortløpende drivstofforbruk (liter i timeni) på HDS'en min via NMEA2000 nettverket. Med denne kan jeg i tillegg få opp drivstofforbruk pr. tur og også se estimert gjenstående drivstoff på tanken. Med tanke på hvor mye drivstoff en 225hk utenbordsmotor kan forbruke så tror jeg dette er en veldig god investering som vil hjelpe meg å optimalisere drivstofforbruk under kjøring.

Slik ser den ut, kobles direkte på drivsoffledningen og viser data på HDS'en via NMEA2000.
Drivstoffsensoren registreres automatisk på nettverket.

Under siste turen i Oslofjorden fikk jeg testet ekkoloddgiverne etter forrige justering. Sonarhuben funker fint og jeg får helt OK bilder på både grunnt og dypt vann. Fortsatt er det noe støy fra motoren, ellers ser det greit ut.

Liten makrellstim utenfor Fornebu.

Dessverre får jeg fortsatt ikke bunnkontakt under kjøring i plan. Det viser seg imidlertid at jeg får kontakt når jeg svinger styrbord OG babord. Det betyr med andre ord at signalet blir bedre både når giverene kommer lenger ned i vannet, men også når de løftes høyere opp i vannet. Siden jeg allerede har flyttet giverene så langt ned som det er mulig med de skruehullene jeg har boret nå så er eneste (og siste) alternativ å løfte giverene lenger opp. Funker ikke dette så må jeg nok gå mer drastisk til verks og vurdere å flytte dem sideveis. Håper jeg slippe å gjøre akkurat det.

TM260, nå er den løftet så høyt som det går. Har også montert på to skims som skal få giveren litt lenger bort fra skroget på båten slik at den (forhåpentligvis) blir litt mindre turbulens.
TM150 og LSS-giverene ble også løftet opp så langt det går uten å bore nye hull.

Siste uka har tiden blitt brukt til å planlegge hvordan autopiloten skal monteres, og jeg har også så smått begynt å montere selve styringsenheten (NAC-2) og hydraulikkpumpa. Har brukt litt tid på å finne ut av hvordan hydraulikken skal kobles og hvor de ulike enhetene kan plasseres. Heldigvis har det vært montert en autopilot før (ble fjernet før jeg kjøpte båten) så hydraulikkslangene var allerede kuttet og skjøtet i rommet akter på styrbord side. Her satt den gamle pumpa og det er enklest å sette den nye på samme sted, da kan jeg koble meg på skjøtene med to t-stykker og spare meg for litt arbeid. Selve styringsenheten plasserte jeg under førerposisjonen sammen med Sonarhuben.

Sonarhub og NAC-2 (styringsenheten til Autopiloten). Skjærte til en plate i vannfast finér og skrudde på noen klosser i underkant for å få den opp fra dørken.
Foreløpig montasje under førerposisjonen.
Slik ser den ut, pumpa til autopiloten. Kommer med type koblinger som strammer og tetter rundt slangene. Praktisk da man kan klippe til slangene for å få riktig lengde før man kobler dem til.
Pumpa ferdig montert et skott akter på styrbord side i båten.

Det som gjenstår med autopiloten nå er å trekke og koble til strøm, trekke og koble til hydraulikk samt montere kompasset og trekke ledning til dette og ikke minst, montere betjeningspanelet og koble dette til. Mao. alt det vanskeligste gjenstår. Med kalde og mørke kvelder fremover blir nok ikke fremdriften allverden, men håper å ha det på plass i løpet av noen uker.


Fortsettelse følger.... 😉

Siden administreres av Team Krokodille

Kontakt: atle@teamkrokodille.no