top of page

Rigging av båt (igjen...) del 2

Siden sist har det blitt et par prøveturer på vannet, primært for å teste plassering av ekkoloddgivere og original alupropell men det ble også tid til en dag med trolling på Krøderen.

Båten på henger, på vei til Krøderen

Originalpropellen viste seg (naturlig nok) å passe mye bedre til båten og ga en toppfart på drøye 40 knop ved 5900 rpm, helt optimalt egentlig men med en stålpropell bør det være mulig å oppnå 2-3 knop til vil jeg tro. Dorgefarten ble redusert til ca. 2,6-2,7 knop, noe som er akseptabelt selv om jeg gjerne ville hatt den enda lavere. Med drivankere ute på hver side kommer jeg ned i 1,9 knop. Jeg vurderer å prøve en 4-blads propell med 17 i stigning, håper er da å minst beholde toppfarten, men samtidig få dorgefarten ned til under 2,5 knop. Men dette får vente til neste år.


På samme turen til Krøderen fikk jeg også testet trollingriggen og selv om den funket helt ok så er det ingen tvil om at plasseringen av planerboardsnellene ikke er optimal da de er plassert midt i passasjen til fordekket. Det er ikke montert sprøt på targaen og jeg har derfor festet blokka øverst i hjørnet av targaen på hver side og dette er heller ingen optimal løsning. Til neste år vil jeg flytte snellene opp dit jeg har blokkene i dag og så montere sprøt til å montere blokkene i. Det vil gjøre riggen lettere å betjene, gi bedre passasje frem til fordekket samt få planerboardlinene høyere opp.

I mangel på autopilot måtte jeg ty til jentene, funket fint det også. Planerboardsneller og blokker sees på hver side.

En ting som ikke funket så bra på Krøderen var plasseringen av TM260 giveren. Riktignok ga den veldig pene bilder under dorgefart, men den mistet helt bunnsignalet så fort vi passerte planingsterskelen. Jeg forsøkte derfor å senke begge Airmargiverene enda litt ned under skroget og satte samtidig på skims på begge som vinklet giverene litt ned i bakkant. Dette skal i utgangspunktet hjelpe på å holde bunnkontakt under kjøring i plan.

TM260 med skive som for å vinkle bakant av giveren ned i vannet.

En annen utfordring med TM260 giveren er at den plukker opp elektrisk "støy" fra motoren. Jeg er litt usikk på hvor årsaken til dette ligger men etter å ha rådført meg med andre som har erfaring med dette så gjør jeg i første omgang tiltak med å forsøke å skjerme giverledningene fra strømledningene i båten. I tillegg så bestemte jeg meg legge ny gjording til arbeids, og navigasjonslys på targabøylen. Her var det fra før av valgt en løsning hvor man istedet for å trekke jordkabelen opp til lampene hadde valgt å bruke selve targabøylen som leder for jord.

Minuspolen koblet direkte til gods i båten, ikke en optimal løsning.

Jeg er på ingen måte noen ekspert på strøm i båt, snarere tvert imot, og kan derfor anbefale andre å sjekke ut bloggene til Team Predator og Team Colibri, der er det masse tips og råd og det er der jeg leter når det er noe jeg lurer på enten det gjelder fisketeknikker, kobling av strøm eller annen elektronikk. En ting jeg kan anbefale dog, er å kjøpe seg riktig verktøy når man skal til med å legge opp strøm og elektronikk i en båt.

Trekkefjær, krympestrømper, varmepistol og tangampermeter gjør jobben så veldig mye lettere.

Det første jeg startet med var å måle hvor mye strøm lampene faktisk trekker. Ved hjelp av et tangamperemeter er det bare å slå på lysene og la selve tangen omslutte ledningene som strømmen går gjennom.

Tangamperemeter, genialt instrument

Lampene som står på targaen i dag trekker ca. 2,3A og selv om det ikke er anbefalt å bruke mindre enn 2,5mm2 tverrsnitt på ledninger i båt valgte jeg likevel å bruke 1,5mm2 da dette er mer en nok for strømmen som skal gå i ledningen. Dette selvsagt også med tanke på at det er var rimelig trangt fra før av i bøylen.

Må si jeg var ganske skeptisk til at jeg skulle klare å trekke nye ledninger opp i targabøylen, men med trekkefjær gikk det som en lek.

Trakk én felles jordledning som jeg koblet de tre lampene til.
Ferdig koblet med krympeslanger.

Neste jobb på lista var å montere Sonarhuben som PostNord endelig klarte å få sendt videre fra sentralen i Oslo. Jeg er avhengig av denne for å kunne bruke begge Airmargiverene og den fungerer helt forenklet forklart som en ren hub med en inngang for structurscan og en for 2D giver. I tillegg har den 3 stk. ethernetporter. Samtidig med sonarhuben kom også en ny Lowrance HDS7 gen 3 enhet fra Navico, en erstatningsenhet jeg fikk etter reklamasjon på den gamle enheten.

Ny Lowrance HDS7 gen 3 og Sonarhub kom i posten samme dagen.

Siden det overhodet ikke er plass til mer utstyr under dashbordet valgte jeg plassere sonarhuben under førersete foreløpig. Dette blir også en mulig plassering for styringsenheten til Autopiloten når denne skal monteres.

Foreløpig plassering av Sonarhub med ledning lagt klar for styringsenhet for Autopilot.

Etter dette ble det en ny testtur, denne gangen indre Oslofjord. Det positive fra denne turen var at Sonarhuben fungerte bra og det gikk greit å bytte frem og tilbake mellom TM260 og TM150 giverene, men jeg fikk bare vist temperatur fra den giveren som var valgt som kilde til temperatur i innstillingene på HDS'en. Hvis denne giveren ikke var valgt som aktiv på skjermen ville heller ikke HDS'en vise temperaturen. Usikker på om det skal være sånn, men løsningen ble iallefall å velge structure scan giveren som kilde for temperatur.

Bilde fra TM150 via Sonarhub.

Det som imidlertid ikke funket bra denne ganger heller var at begge 2D-giverene mine fortsatt mistet kontakt med bunnen under planende fart, selv etter justeringen jeg gjorde fra forrige tur. Merkelig nok fikk jeg bunnkontakt igjen med en gang jeg svinget med båten, og det var både ved svinging mot babord OG styrbord av en eller annen grunn. Så snart jeg rettet opp båten forsvant bunnkontakten igjen. Må si dette bekymrer meg litt og jeg har en liten anelse om hva som kan være årsaken. Jeg vet nemlig godt at man ikke skal plassere givere rett bak steglister da disse skaper turbulens og luftbobler som forstyrrer signalet til giveren. Tilsynelatene så var det ikke noen steglister foran giveren min bakover på skroget, men om man sjekker baugen så er det en steglist som stopper omtrent midt under båten. Denne steglisten står selvfølgelig akkurat der jeg har plassert giverene. Dessverre er det ikke mange valgmuligheter for plassering på akterspeilet, går jeg lenger innover mot midten kommer jeg for nærme motoren og går jeg lenger utover så finner jeg ikke et mulig område for montering før jeg treffer på neste steglist... Her er jeg rett og slett usikker på hvordan skal fikse dette problemet.

Undersiden av skroget har en rekke steglister som jeg frykter lager turbulens og dermed problemer for giverene under planende fart.

Siden jeg nå har solgt Motorguiden jeg hadde på gamlebåten trenger jeg et skikkelig anker for bruk på dypt vann. Etter tips fra bloggen til Asgeir Alvestad samt gode råd fra Daniel Andersen kontaktet jeg Chr. Baardsen i Haugesund og fikk bestilt 760(!) meter ankertau, kjetting og blåse. Selve ankeret jeg skal bruke blir et M-anker men pga. frakt fra vestlandet fant jeg ut at dette er bedre å kjøpe på Biltema.

Med dette på plass i båten skal det være mulig å få ankret opp, selv på dyp ned mot 500m og dypere.

Det neste som skal gjøres nå er å få motoren på en skikkelig service med bytte av registerreim, impeller og vannpumpe i tillegg til anoder, motorolje, girolje, oljefilter etc. Videre har jeg bestilt autopilot men denne er det litt ventetid på. I og med at vi nærmer oss den kalde hvite årstiden så er det høyst usikker om jeg får tatt flere turer på vannet, men jeg håper iallefall på en liten tur til før sesongen er over.


Hilsen Atle

91 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page