Går du med planer om å bytte ut dørken i båten din? De mest vanlige alternativene for glassfiberbåter er enten teak eller syntetisk teak, men de senere årene har det også kommet et annet alternativ laget av EVA som kan være både billigere og enklere å legge. Jeg valgte å fornye dørken i min Ibiza 20 Sport med EVA-dørk fra Hvaler Båtdekk tidligere i høst og her kommer mine erfaringer etter noen måneders bruk.
Dørken i min Ibiza 20 Sport fra 1997 var allerede moden for utskifting da jeg kjøpte båten i fjor høst og det var bare et spørsmål om tid før den skulle ut av båten. Jeg har hatt flere runder med forespørsler om priser for tilsvarende dørk i både ekte teak og syntetisk teak, men prismessig ville det kostet meg mer enn det smakte. Det er tross alt en fiskebåt jeg har, og det finnes mye annet som gir mer valuta for pengene enn ny dørk, i alle fall når det fort koster 15-20.000 kr å bytte den ut.
Tilfeldigheter gjorde at jeg kom i kontakt med Bjørn Tore Kjølholt som tipset meg om Hvaler Båtdekk og deres dørksløsning laget av EVA.
Litt fakta om EVA:
Laget av lukkete celler i "ethylene vinyl acetate", det er nedbrytbart og miljøvennlig.
De lukkede cellene gjør at materialet er væskeavstøtende, ferskvann "perler" seg på overflaten, saltvann samler som en "hinne" på overflaten og kan skylles enkelt bort.
Materialet er mykt å gå på og støydempende
Isolerende, gir en lunere dørk i den kalde årstiden
Dørk i EVA gir en en sklisikker dørk i båten grunnet høy friksjon mellom dørk og skosåler
Lunt å gå på om sommeren, grunnet materialets egenskaper blir det heller ikke for varmt i solskinnet
Meget fleksibelt i både utforming og montering, kan også tilpasses med tekst og logoer
Grunnet måten dørken limes er den både enkel å montere og enkel å fjerne
Levetid vil variere med bruken, det er anslått 5-7 år med vanlig bruk
Forarbeid
Du kan forvente at den mest arbeidskrevende delen av prosessen med å fornye dørken din blir å fjerne den eksisterende dørken av teak eller syntetisk teak. Akkurat hvor mye arbeid dette vil kreve avhenger av hvordan den eksisterende dørken er festet til skroget, om den er kun skrudd fast, om den er limt fast eller om den er både skrudd og limt fast. I mitt tilfelle var det sistnevnte løsning. Alle skruer må selvfølgelig skrus ut, etter dette må du begynne fra en kant med f.eks. en barkespade eller annen redskap og forsiktig brekke opp dørken slik at limet gradvis slipper fra skroget. Men vær forsiktig! det er fort gjort å være for hardhendt slik at limet også drar med seg gelgoaten. Er du heldig vil platene løsne enkelt og det holder å bruke hendene for fjerne dem.
Når all dørken i båten er fjernet må skroget vaskes grundig, limrester fjernes og eventuelle skader i gelcoat repareres. Her er det mange ulike produkter du kan bruke, jeg valgte den enkleste og billigste metoden i dette tilfelle, WC-rens fra Europris. Skulle jeg gjort jobben på nytt ville jeg nok likevel heller vurdert å bruke f.eks. "Grunt" som du kan lese mer om her.
Når skroget er vasket grundig må du la det tørke skikkelig ut. Jeg brukte en Biltema vifteovn som jeg hadde stående nede i brønnen bak slik at varmen ble distribuert innover innvendig i i skroget. I mitt tilfelle lot jeg båten stå og tørke i et par dager til jeg var sikker på at det ikke var noe fukt igjen i gjennomføringer og områdene rundt disse. Videre bør du gå over og reparere eventuelle skader i gelcoaten slik at ikke fukt kan trenge ned i glassfiberen senere. Alle skruehull må selvfølgelig også tettes.
Oppmåling
Du kan få Hvaler Båtdekk til å gjøre oppmålingen for deg, men hvis du vil spare noen kroner gjør du det selv. Hvaler Båtdekk sender deg da papir som du bruker til oppmålingen. Dette papiret kan minne om bakepapir, det tåler vann og er gjennomsiktig. Du kan enten bruke den gamle dørken din som mal, eller du kan lage helt nye maler som du tilpasser etter eget ønske. I min båt var det originalt et antisklimønster under teakdørken så jeg brukte disse områdene som utgangspunkt når jeg laget nye maler. Jeg klippet til målepapiret, festet det med maskeringstape i kantene og tegnet opp med en blyant.
Når du har laget alle malene sender du disse i retur til Hvaler Båtdekk slik at de får digitalisert dette opp før produksjon.
Utforming
Det finnes mange ulike varianter og farger å velge mellom. Vidar hos Hvaler Båtdekk hjelper deg med å velge og kan også lage skisser for deg. Ønsker du å ha med logoer eller tekst freset inn i dørken så er dette også fullt mulig. Når dere er blitt enige om uformingen så freser Vidar ut dørken og sender den til deg dersom du skal montere selv.
Montering
Før du monterer må du sørge for at dørken her helt ren. Gå over med aceton for å være sikker på at du får fjernet alt fett og annet som eventuelt kan skape problemer for limet. Dørken kommer med et spesialtilpasset lim fra 3M som er veldig seigt og sitter meget godt. For å være sikker på å få alle de ulike dørkplatene på riktig plass, og med jevn avstand fra hverandre, bør du legge alt sammen utover i båten før du begynner. Når dette er gjort og du er sikker på plasseringen begynner du med én og én plate, fjern beskyttelsesfilmen på undersiden av dørkplatene gradvis etter hvert som du legger dem på. Ikke legg for mye trykk på platene før du er sikker på at de ligger riktig, hvis du oppdager at du har lagt en plate litt skeivt så går det å løsne den igjen for justering.
Bilder fra arbeidet med å lime på dørkplatene.
Praktisk erfaring
Så hvordan fungerer dørken i praksis nå som jeg har hatt den i båten noen måneder? Jeg må si jeg er meget positivt overrasket. Ikke bare ser båten utrolig mye bedre ut, men dørken føles mye lunere, den er behagelig å gå på og ikke minst, ekstremt sklisikker! Når du er ute på sjøen så er sikkerhet utrolig viktig, og en sklisikker dørk er en viktig del av dette. Du er aldri usikker på fotfestet med en EVA-dørk i båten, enten du står ved ripa for å løfte opp en fisk, skal slå lens eller bare skylle hender eller hente opp vann i båten. Også når du skal bevege deg rundt sitter skosålene som støpt til dørken. Selv når jeg står ved førerposisjonen og kjører under litt røffe forhold merker jeg stor forskjell, tidligere kunne jeg både titt og ofte få "glipptak" med skosålene på teaken, nå står jeg som støpt fast i underlaget! Jeg har hatt flere turer både i ferskvann og saltvann og dørken har også blitt utsatt for fiskeblod, sølete sko og annet grums. Etter endt tur er det bare å skylle av og dørken ser like fin ut. Det at den er laget av lukkede celler gjør at den ikke trekker til seg noe av det som havner på dørken og det er en stor fordel selvsagt. Limet sitter meget godt og det er ikke antydning til slipp noen steder.
Konklusjon
Enten du skal kjøpe ny båt eller har en eldre båt hvor dørken må fornyes er EVA-dørk et meget godt alternativ. Du kan gjøre oppmålingen selv og selve dørken er enkel å montere. Det at du kan tilpasse dørken både i utseende og utforming vil være et stort pluss for mange. Støydemping, isolering og sklisikkerhet er gode argumenter for EVA-dørk. Levetiden er kortere enn tradisjonell teak eller syntetisk teak, men prisen er også lavere og det er meget enkelt å bytte ut med ny EVA-dørk når den tid kommer. Dørken vil være mer utsatt for slitasje enn vanlig dørk, så dersom du skal ha mye utstyr stående i båten, f.eks. teiner, dregger eller annet, så vil du risikere å få skader. Ved vanlig bruk er min foreløpig erfaring at skummet er veldig solid, jeg har ikke fått noen riper eller skader enda, selv om mitt bruk er betydelig røffere enn vanlig fritidsbruk.
Les mer om EVA-dørk fra Hvaler Båtdekk her.
Hilsen Atle
PS: Innholdet i denne artikkelen er skrevet etter 2 måneders bruk. Undertegnede er ikke sponset av Hvaler Båtdekk.
Comments