Vi er kommet til påske og mange har begynt å tenke på vårservice for båt og motor.
Denne gangen skal vi se på hvordan du gjennomfører vårservice på en eldre Yamaha F150. Som mange sikkert har fått med seg så kjøpte jeg en tilårskommen Ibiza 20 Sport med en Yamaha F150 på hekken i fjor høst. Selve båten er en 1997 (!) modell mens motoren er fra 2007. Mange velger å sette bort service til et verksted, men faktum er at vanlig årlig service er ikke spesielt vanskelig og du kan definitivt spare et par tusenlapper på å gjøre jobben selv.
Før du setter i gang med vil jeg anbefale at du tar en titt i brukermanualen til motoren din, her finner du all info du trenger for å gjennomføre servicen. Særlig er informasjon om serviceintervall viktig å sette seg inn i.
Som dere kan lese av bildet over så anbefales det å bytte girolje hver 100 timer eller 6 mnd, mens oljeskift er definert som at oljen skal sjekkes på samme intervall men da bare byttes hvis den viser tegn til å være veldig "skitten". Oljefilter skal byttes hvert år, det står riktignok at dette skal gjøres på verksted, men det klarer du fint å gjøre selv. Utvendige anoder skal også sjekkes ved 6 mnd. eller 100 timer.
En annen ting du bør sjekke er hvor mye motorolje og girolje du trenger til motoren. Dette finner du også i brukermanualen. For Yamaha F150 trenger du 5.2 liter motorolje og ca. 1 liter girolje.
Når du har avklart hva som skal gjøres er du klar til å handle inn det du trenger.
Telmo Control AS på Skedsmokorset er et firma jeg har handlet hos flere ganger de siste årene. De fører stort sett alt av utstyr du kan montere på en båt inkl. slitedeler og annet tilbehør. I tillegg til fungere som distributør for Baystar og Seastar i Norge leverer også Telmo disse løsningene i nye båter for forhandlere. Har du Baystar eller Seastar styring i din båt er sjansen god for at denne er levert av nettopp Telmo. De senere årene har Telmo også begynt å selge til privatmarkedet og i tillegg til å tilby suveren service i lokalene på Skedsmokorset har de også en meget bra nettbutikk.
Jeg valgte denne gangen å bestille alt jeg trengte til å gjøre servicen fra Telmo sin nettbutikk.
Anodesett
Oljefilter
Sierra 25W-40 syntetisk motorolje
Oljepumpe for girhus
Sierra High Performance girolje
Sierra Hydro Defense marin fett
Oljefilter avtrekker
Bestillingen på nett gikk som en lek og to dager etterpå kunne jeg hente varene på posten og sette i gang med servicen.
Jeg valgte å starte med anoder først.
Festebolten til "haifinneanoden" som sitter over propellen på Yamaha F150 er gjemt under et gummideksel på oversiden av girhuset.
Selve byttet er veldig enkelt, kun den ene bolten som løsnes før du kan fjerne den gamle anoden.
Eneste du skal passe på når du monterer den nye er at du justerer hafinnen korrekt, i mitt tilfelle skal den stå helt rett uten noe sidejustering. Bruk gjerne bittelitt fett på bolten.
Neste som skal byttes da er anoden som sitter helt nederst på motorfestet.
Merk at denne anoden også har en jordingsledning tilkoblet, husk å feste denne igjen når du har byttet anoden.
Også denne anoden er veldig enkel å bytte og samlet tar vel bytte av begge anoder ca. 5 minutter.
Merk at på bildet over er ikke vinkelbrakettene som holder anoden på plass montert. Disse er der for å hindre at anoden skal falle av når tæringen går for langt og hullene til mutterne utvider seg. Jeg glemte disse på dette tidspunktet. Anbefaler å ha disse på så du slipper å risikere å miste anoden etter en stund.
Det neste nå er giroljen. nederst på girhuset finner du tappeskruen, litt lenger opp finner du lufteskruen.
Start med å skru ut den øverste skruen (lufteskruen). Sett så et kar under girhuset som vil samle opp giroljen og skru ut den nederste skruen (tappeskruen).
La oljen renne til girhuset er helt tomt for olje.
Når giroljen er ferdig tappet kan du gjøre klar ny girolje. For å fylle på denne trenger du en giroljepumpe.
Denne skrus på toppen av giroljeflasken og slangen skrus inn i tappehullet. Når dette er gjort pumper du inn girolje helt til den begynner å renne ut av det øverste luftehullet. Vær imidlertid obs på at det er forskjellige dimensjoner på tappeskruen mellom ulike motorer. Jeg endte opp med feil dimensjon på min pumpe, men det gikk likevel helt fint å bare presse "gjengetuten" mot tappehullet når jeg pumpet. Oljen forsvant fint inn uten at det lakk nevnerdig.
Når det har begynt å renne ut øverst så skrur du igjen lufteskruen før du fjerner slangen og setter i tappeskruen nederst. Ved å gjøre dette i den rekkefølgen unngår du at det renner noe særlig olje ut igjen av girhuset.
Når anoder og girolje er byttet går turen til motorolje og oljefilter. På Yamaha F150 finner du tappeskruen til motoroljen gjemt inne i "gummituten" på stammen.
Igjen er det bare å finne frem ei skralle med forlenger og skru ut skruen. Igjen må du sørge for å ha et kar som fanger opp oljen slik at du unngår søl på F150 skal du fylle på ca. 5.2 liter olje, så du bør ha et kar som håndterer denne mengden når du tapper.
Når all oljen er tappet ut så setter du i tappeskruen til motoroljen igjen. Merk at denne skal dras til med et bestemt moment, i mitt tilfelle var dette 28Nm. Når dette er gjort kan du finne frem motorolje, oljefilter og oljefilteravdrager.
Fjern dekselet på motoren din og finn oljefilteret. Dette er plassert på babord side av motoren.
Løsne oljefilteret ved hjelp av en oljefilteravdrager og skru det helt ut for hånd.
Tørk kanten ren for gammel olje, ta ut nytt oljefilter av esken og påfør litt ny motorolje på gummipakningen.
Når dette er gjort skrur du oljefilteret på og strammer til med for hånd. Vri til du møter motstand, så vrir du ca. en halv omdreining til.
Det neste du nå gjør er å finne lokket til motoroljen. Dette er plassert øverst foran på motoren.
Skru ut lokket og bruk en trakt til å sette nedi hullet for å unngå søl.
Videre fyller du på angitt mengde motorolje, i mitt tilfelle 5.2 liter Sierra SAE 25W-40. Når jobben er gjort skrur du på oljelokket og venter en liten stund før du sjekker peilepinnen. Merk at du må først tørke av pinnen, sette den inn igjen og ta den ut igjen for å se korrekt oljenivå.
Husk at du alltid skal ettersjekke oljen etter første turen på vannet. Juster mengde olje om nødvendig.
Neste steg nå er å smøre opp med marint fett der dette er nødvendig. Disse smørepunktene finner du også i manualen til motoren.
Jeg brukte i dette tilfelle Sierra sitt "Hydro Defense" marint fett, men her kan du selvfølgelig bruke andre typer også, bare pass på at det er av typen marint fett og ikke vanlig smørefett.
Når dette er gjort så har du utført det du trenger før motoren tas i bruk i den nye sesongen. Vi tar likevel vel med en ting til i denne artikkelen, nemlig lufting av styring og etterfylling av hydraulikkolje for styring. Dette kan også være lurt å gjøre før hver sesong, særlig hvis du merker at styringen "jukser" og "hakker" når du vrir på rattet.
Start ved å skru løs skruen på toppen av styresnekka di, her skrur du inn en påfyllingsslange som igjen er skrudd på flasken med hydraulikkolje, i dette tilfelle fra Seastar. Husk å stikke et lite hull i bunnen av ojeflaska (som altså peker oppover når du skal fylle på) slik at olje får renne fritt ned og evt. luft i systemet får slippe ut av flasken.
Merk at du alltid skal holde holde flaska med styringsolje høyt slik at det ikke blir luft i ledningen, så det kan være lurt å være to personer om denne jobben. Videre tar du bort de to gummindekslene som er over lufteniplene på styringen bak. Her fester du to gummislanger som du plasserer endene til ned i en flaske som fanger opp oljen. Drei rattet hardt til styrbord/babord, merk deg hvilken slange trykket bygger seg opp i og løsne opp på lufteskruen på denne siden slik at evt. luft slippes ut.
Fortsett denne prosessen fra side til side til det ikke kommer mer luft ut ved motoren og heller ikke kommer mer luft opp i slangen fra styresnekka.
Når du ikke lenger får ut luftbobler og merker at styringen går jevnt og fint uten hakking er du ferdig. Stram lufteskruene bak og sett på hettene igjen. Fjern slangen foran og sett på lufteskruen igjen.
Har du gjennomført alt dette så har du lagt grunnlaget for nok en problemfri sesong på vannet og også spart deg selv for noen tusenlapper i verkstedsutgifter. I tillegg har du kanskje lært noe i prosessen?
PS: Vurderer du å bytte propell på utenbordsmotoren din? Jeg har laget en liten film hvor jeg snakker litt om hva du skal tenke på ved valg av propell samt går gjennom hvordan du monterer propell og hubkit fra Solas Rubex serien. Filmen ser du her: Hvordan velge riktig propell og montere selv
Hilsen Atle
Comments