top of page

Gjør det selv - Bytte av impeller på Yamaha F150

Oppdatert: 1. okt. 2022

I serien "gjør det selv" er vi denne gangen kommet til impellerbytte. Impelleren sørger for at motoren får vann til kjøling og sitter øverst i undervannshuset på motoren. Hvor ofte denne skal byttes kan variere fra modell til modell, men på min Yamaha F150 skal den i teorien sjekkes hvert år og byttes ved tegn på slitasje. Selve jobben kan virke skremmende, men er egentlig ikke veldig komplisert. Det finnes masse gode veiledninger på Youtube på emnet, så læringsmateriale er det nok av.

Tid for bytte av impeller på min 2007-mod Yamaha F150.

Denne artikkelen tar altså for seg bytte av impeller på en 2007 modell Yamaha F150, men prinsippene og fremgangsmåten vil nok være sammenfallende med andre merker og motorstørrelser. Du kan velge å bytte bare impeller, eller også bytte deler av, eller alt av innholdet i selve impellerhuset. Jeg bestilte et "water pump repair kit without housing" fra Telmo Control AS. Dette settet inneholder selve impelleren, metallhuset som den sitter i, pakninger, nye bolter etc.

Water pump repair kit without housing" fra Telmo Control AS.

Det er ikke nødvendig å fjerne propellen for å bytte impeller, men det gjør undervannshuset litt lettere å håndtere når du skal ta det av. I tillegg er dette en fin anledning for å rengjøre og smure opp propellakslingen. Du starter da med å fjerne låsepinnen, skru ut bolten og skiven, fjerne propellen og så til slutt fjerne skiven innerst. Merk at ulike utenbordsmotorer har ulike oppsett på kompenentene som sitter på akslingen. Legg gjerne delene utover i den rekkefølgen du tar dem av, så er det enklere for deg når du skal ha dem på igjen. Mitt propellhus trengte en skikkelig rens.

Det neste vi gjør er å fjerne styrefinnen nederst på undervannshuset. For å løsne dette må du ta av gummikapselen på bildet og skru løs bolten med en 12mm pipenøkkel. På undersiden inni hullet hvor styrefinnen står finner du så en ny bolt, denne fjerner du ved hjelp av en 14mm pipenøkkel.

Nå sitter det tre bolter på hver side av undervannshuset, seks totalt, som må skrus ut. Vær obs på at når den siste bolten er fjernet så er det ikke lenger noe som hindrer undervannshuset å falle ut, normalt vil det sitte litt fast, men det er lurt å være klar til å holde det igjen. Til denne jobben bruker du en 14mm fastnøkkel.

Når så alle bolter er fjernet er du klar til å løfte av undervannshuset. Nå bør du ha gjort klart noe til å sette undervannshuset på, du bør kunne ha det sikret slik at det står oppreist. Ta tak i nederste del og begynn å rugge litt på det, sakte men sikkert vil det løsne fra selve motoren og gli ut. En ting som er verdt å nevne er at du kan ha giret til motoren i fri når du gjør dette.

Jeg valgte å sette undervannshuset på en Europall, der stod det noenlunde støtt slik at jeg kunne jobbe med selve impellerhuset. Ved siden av selve impellerhuset finner du en liten aksling, dette er girakslingen. Det er veldig viktig at du ikke vrir på denne mens du jobber med bytte av impelleren. Gjør du det så vil det komplisere jobben med å sette på igjen undervannshuset etterpå.

Finn noe støtt å sette undervannshuset på, jeg brukte en Europall.

Impellerhuset sitter skrudd fast med fire bolter som du løsner med en 12mm pipenøkkel. Når disse er fjernet kan du løfte av plastikkhuset og du vil da se en metallkopp (hvis den da ikke følger med plasthuset opp). Inne i denne koppen sitter impelleren.

På akslingen over selve metallkoppen sitter det tre skiver og over der en plastforing med en metallkrage utenpå. Disse kan du nå fjerne. Du kan bruke et skrujern for å forsiktig løste metallkragen. Merk at de tre skivene skal sitte i en spesiell rekkefølge, den midterste skiven er nemlig litt bølgete og det er veldig viktig at denne sitter mellom de to andre når du skal sette disse på igjen.

Nå kan du løfte av selve koppen, i mitt tilfelle fulgte da også impelleren med opp. Legg merke til hvilken vei impellerbladene er bøyd, det er nemlig veldig viktig at du monterer den nye impelleren med impellerbladene bøyd samme vei. Legg delene utover i rekkefølge så du har kontroll på hvilken rekkefølge de skal monteres igjen. Selve metallkoppen, o-ringer og impelleren skal byttes ut.

Nederst på akslingen mot selve undervannshuset sitter det nå igjen to pakninger, en metallpakning som selve impelleren sitter mot, og under der en tetningspakning mot selve undervannshuset. Det er ikke alltid du trenger å bytte disse, men siden de fulgte med i settet jeg bestilte fra Telmo Control så bytter jeg disse også. Her må jeg dog anbefale at du gjør en vurdering hvorvidt det er nødvendig å bytte disse. Det er nemlig slik at for å løsne disse må du fjerne en slags halvmåneformet låsepinne som sitter i et spor i selve akslingen. Yamaha er visstnok kjent for denne patenten, og utfordringen her er at denne låsepinnen ofte setter seg bom fast og må bores ut. Er du heldig så holder det å ta en tynn skrutrekker og forsiktig tvinge pinnen ut fra toppen av sporet, men er du uheldig så sitter den bom fast. Dette var også tilfelle her, og hadde jeg visst hvor vanskelig det var å få den løs så hadde jeg nok valgt å ikke bytte pakningene i denne omgangen. Jeg endte til slutt opp med å bore forsiktig inn i toppen på splinten slik at jeg fikk tak bak den og presset den ut.

Når splinten er ute sørger du for å pusse/grade eventuelle hakk i sporet i akslingen for du setter i ny splint. På Yamaha sine akslinger er det slik at denne splinten må presses/dunkes inn forsiktig, det holder altså ikke kun med håndmakt. Men før du gjør dette fjerner du de gamle pakningene, gjør ren overflaten og setter på de nye. Når dette er gjort er det på med splinten og så kan du tre på den nye impelleren. Legg gjerne en tynn film med marint fett på selve platen samt på impellerpladene, dette gjør prosessen med å sette på metallkoppen etterpå mye enklere.

Neste steg er å sette på igjen de tre skivene, plastforingen og metallkragen. Disse følger ikke med i settet jeg kjøpte, så jeg gjenbruker de jeg har. Sett på de tre foringene først, husk å sette den bølgete skiven i midten. Så setter du på plastforingen og til slutt metallkragen. Du kan bruke en skiftenøkkel, ta tak i akslingen og løfte opp samtidig som du banker forsiktig slik at metallkragen presses ned over plastforingen og presser skivene mot impelleren slik at det ikke lenger er noe vertikalt slark i akslingen.

Nå er tiden kommet for å sette den nye metallkoppen inn i selve plasthuset. Gjør plasthuset rent og legg en tynn film med marint fett i sporet rundt hullet i toppen innvendig. Her setter du så inn den minste o-ringen som følger med i settet. Så setter du inn selve metallkoppen, denne har to hakk som passer i de to små hullene i plasthuset, slik at den bare passer én vei i selve plasthuset. Når dette er gjort kan du smøre på en tynn film med marint fett innvendig i selve metallkoppen, samt i sporet i plasthuset rundt metallkoppen. Så setter du den store o-ringen i dette sporet. Tre så selve plasthuset med metallkoppen og o-ringene på akslingene og plasser den forsiktig oppå impelleren. Husk å sette huset riktig vei.

Nå skal du presse selve huset ned på impelleren. Her er det veldig viktig at du husker å gjøre dette samtidig som du vrir selve akslingnen MED klokka. Ta en fille eller papir og hold rundt toppen av akslingen, vri akslingen MED klokka samtidig som du presser huset ned over impelleren. Nå må du også påse at ikke den ytterste o-ringen løsner under denne prosessen. Når du har fått presset plasthuset helt ned mot metallpakningen fester du huset med de fire boltene. Jeg fikk med fire nye bolter i settet og brukte derfor disse. Hust metallskivene som sitter på boltene.

Da er impellerhuset ferdig montert og undervannshuset klart til å settes på igjen. Men først bør du smøre rikelig med marint fett på selve sporene i toppen av akslingen, smør gjerne et tynt lag på hele akslingen også. Så gjør du det samme med girakslingen og du kan også ta et tynt lag med marint fett på selve "spylestussen" på huset samt den litte stussen ved siden av girakslingen som fører vann til knopmåleren.

Vær veldig forsiktig når du setter på undervannshuset, du trer først selve akslingen inn så langt at den stopper. På dette tidspunktet må du være sikker på at spylestyssen, girakslingen og stussen til knopmåleren også treffer sine respektive koblinger. Rugg så litt forsiktig slik at sporene i akslingene glir på plass, dersom alt nå treffer der det skal så vil undervannshuset gli pent helt inn. Så skrur du på de seks skruene, tre på hver side, bolten som sitter inni hullet bak ved styrefinne/offeranode, fester selve offeranoden, smører opp akslingen og fester propellen. Husk at ulike utenbordsmotorer og ulike propeller skal dras til med ulikt moment, på min motor er det 55nm, men dette må du uansett tilpasse til hullene til låsepinnen i akslingen.

Jeg vil anslå at hele denne prosessen er gjort på 1-2 timer dersom det er første gang du gjør dette. Dette avhenger selvsagt av flere faktorer, sitter f.eks. låsepinnen i akslingen nede i impellerhuset fast så vil det jo ta lenger tid. For en som har gjort dette noen ganger er nok mye gjort på en snau time. Etter mitt skjønn en jobb du fint klarer å gjøre selv, så lærer du noe i prosessen også. Alt du trenger av deler og verktøy til denne jobben får du hos Telmo Control AS på Skedsmokorset, de er som regel også behjelpelig med tips og råd dersom du skulle trenge det.


PS: Husk å sjekke at det kommer vann ut av spylehullet på motoren før du tar den i bruk. Dette kan du bruke et par muffer og en hageslange til, men ikke alle motorer klarer å suge nok vann til å spyle ut av spylestussen på denne måten. Det er derfor anbefalt å gjøre denne testen med motoren nedsenket i vann som dekker hele undervannshuset, enten i en tønne eller på vannet.


Lykke til!


Hilsen Atle

5 471 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page