top of page

NM i trolling på Mjøsa

Oppdatert: 20. nov. 2020

Denne helgen ble det arrangert NM i trolling på Mjøsa. Selve arrangementet hadde base på Gjøvik og ca. 1/3 av båtene startet herfra, resterende båter dro ut fra andre havner på begge sider av Mjøsa. Totalt deltok det 140 båter og fisketiden strakk seg fra 17.30 lørdag ettermiddag til 09.30 søndag formiddag, altså 16 timer sammenhengende fiske.

Selve konkurransen ble gjennomført i en form som promoterer fang og slipp, dvs. all fisk skulle måles på forhåndsgodkjent målebrett og lengdene skulle rapporteres inn fortløpende via mms/epost til sekretariatet. Det var dog ingen krav til at fisken skulle slippes ut igjen så de som ønsket det stod fritt til å ta med fisken hjem. Et veldig bra konsept som burde adopteres av andre arrangører av slike konkurranser etter min mening.

Slik skal fisken dokumenteres under NM. (Bildet lånt fra NTF sin Facebookside).

Deltakelse i NM i trolling var et av hovedmålene for undertegnede denne sesongen, og teamet hadde også håp om 2 tellende fisk i båten og/eller plass blant de 50 beste på resultatlista.

Denne gangen hadde jeg med meg Jonas og Jesper som matroser og selv om begge synes det er gøy å dra på fisketur var det nok spesielt muligheten til å få "døgnet" fra lørdag til søndag som lokket mest denne gangen. Vi gledet oss uansett alle tre til å få prøve oss mot "de store gutta" i trollingmiljøet.

Gutta klare for NM.

Fisket på Mjøsa har jo vært spinnvilt i tiden før NM, det er blitt meldt inn opptil flere såkalte "pundinger" (ørret over 6 kilo) hver uke siste måneden. I tillegg er det generelt tatt mye stor fisk og ifølge Norges Trollingforbunds fangststatistikk så langt i 2019 går det 12 stangtimer i snitt mellom hver ørret over minstemålet. (Dersom du fisker med én stang vil det altså i snitt ta 12 timer å få en ørret over minstemål, fisker du med 4 stenger, hvilket de fleste gjør på Mjøsa, tar det kun 3 timer). Vi tipper den statistikken vil få en liten justering etter NM, vi kommer til bake til akkurat det.

En av mange pundinger som er tatt siste ukene. (Bildet er lånt fra Facebooksiden til Team Falken.)

Vi pakket båten fredag kveld men ventet med avreise til lørdag morgen pga. en relativt stressende uke på jobben fristet det rett og slett ikke med en natts dårlig søvn i båten før påfølgende "døgning" på vannet lørdag. Turen opp til Gjøvik tar i utgangspunktet ca. 2,5 timer men vi ble heftet litt underveis pga. et blinklys på hengeren som nektet å samarbeide. Vi var fremme på Gjøvik litt over 11.00 og fikk satt ut båten før jeg meldte meg til tjeneste hos sekretariatet i bua. Der satt imidlertid Erik Grimsøen og hadde stålkontroll på innmeldingene så utover et par små innhopp bak tastaturet fikk jeg god tid til å hilse på og snakke med flere av mine "kontakter" på nettet i løpet av dagen. Hyggelig å kunne møte folk ansikt til ansikt iblant også, ikke bare kommunisere på forumer i og i sosiale medier.

Full fart i sekretariatet.
Skibladner på vei inn til Gjøvik
Larvik Fiskesport på plass.
Arrangementets hovedsponsor, Mjøsservice.
Gjøvik båthavn ble fylt opp av trollingbåter i alle størrelser.
Når klokka nærmet seg 16.00 begynte køen av håpefulle trollingfiskere å hope seg opp.

Så til selve konkurransen. Vi kjørte ut fra Gjøvik ca. 17.40 etter å ha spist en "bedre" middag på McDonalds. Planen vår var rett og slett å rigge 4 stenger med Headbanger shads og følge 60m dybdekurven sørover fra Kongsrudskjæra ned til sydspissen av Helgøya og så nordover langs østsiden av Helgøya og inn i Furnesfjorden og tilbake til Helgøya, en tur som etter mine beregninger ville ta mellom 12 og 14 timer i dorgefart 2-2.5 knop.

Hvis det er noe jeg har erfart de siste åra jeg har drevet mer aktivt med fiske så er det at når du legger en plan for å lykkes, så må du holde deg til den. Ikke vike en tomme når usikkerheten melder seg, men bare gnu på så vil du ofte lykkes til slutt. Jeg valgte derfor å ikke justere på planene selv om tilbakemeldinger fra prøvefisket andre hadde foretatt seg uka i forveien var relativt nedslående, all nedbøren hadde ført til høy vannstand og ørreten så ikke ut til å være spesielt på hugget. Jeg snakket med flere som hadde reist opp dager i forveien for å prøvefiske og ingen av dem hadde blitt særlig klokere av det.

Viktig med mat, litt kos skal det være.
Dagens line-up, Headbanger shads.
Skippermøte, leder i NTF Erik Grimsøen informerer om regler og prosedyrer for innmelding av fisk.
Gutta er klare for 16 timers maratonfiske på Mjøsa.

Forholdene på Mjøsa på lørdag var rett og slett fantastiske. Knall blå himmel, varmt i været og så og si vindstille. Men det som er bra forhold for båtfolket generelt er ikke nødvendigvis bra for ørretfiskerne skulle det vise seg. For å korte litt ned på historien her, da vi hadde fisket ned til vestsiden av Helgøya hadde vi fortsatt ikke hatt kontakt med fisk. Vi valgte da å bytte ut to av Headbangerne med en Tasmansk jævel på dypriggen og en Prey Target wobbler på ene planerboardlina. Dette oppsettet kjørte vi med frem til ca. 12.00 hvor fisk og byttefisk hadde steget såpass mye i vannsøylen at vi byttet til å kjøre alle stengene i overflata.

Da vi nådde båtforeningen på Øya for en beinstrekk og dopause hadde vi fortsatt ikke hatt kontakt med fisk, eneste trøsten vår da var at veldig mange andre også hadde det svært tungt.

Herlig vær på Mjøsa.
Fisken var tilstede i dette området, kjørte her low chirp på TM260 pga. veeldig mye pollen i vannet. Var her vi skulle holdt oss skulle det vise seg i ettertid.
Altså, et bilde sier mer enn 1000 ord...
Her ved sydspissen av Helgøya, fisken hadde steget i vannøylen, vi fisket med her med 3 stenger i overflata og en Tasmansk jævel på dypriggen..
På vei nordover på østsiden av Helgøya. Rett og slett vakkert.
På vei inn mot Øya. Kjørte lys på planerboardene, noe alle burde gjøre. Denne natta var forøvrig veldig lys.
Beinstrekk og dopause på Øya. Klokka var rundt 02.00 og det var fortsatt bra med lys.

Fra Øya kjørte vi videre innover i Furnesfjorden og selv om det var flust med fisk på ekkoloddet (mest sannsynlig sik og annet...??) skjedde det ikke noe mer den natta. Da klokka bikket 04.00 bytta vi tilbake til å kjøre 2 stenger på dypriggen, men heller ikke dette ga noe utslag for oss. 07.30 valgte vi å pakke ned utstyret og sette kursen tilbake mot Gjøvik med halen mellom beina og uten å ha hatt en eneste kontakt med fisk, ikke engang en undermåler.

Noen vil kanskje lure å hvordan det er mulig å ikke få fisk når det ser sånn ut under båten, men vi klarte å unngå det vi.

Det er klart at for undertegnede så er ikke 16 timer sammenhengende fiske uten søvn noe som frister til umiddelbar gjentakelse. Utover natta begynte angst og paranoia og melde seg ganske tidig og man begynner å tenke gjennom hvor mye tid og penger man bruker på denne hobbyen og hvordan man kan forsvare denne ressurbruken når man ikke engang klarer å hente opp en stakkars ørret fra Mjøsa i løpet av 16 timer fiske... Mulig det ikke hjalp på at det ble inntatt betydelige mengder med kruttsterk kaffe gjennom natta, var vel like før jeg begynte å tygge pulverkaffen direkte fra skjea på slutten der.. Uansett, vi var heldigvis ikke alene i elendigheten. Og på den positive siden, vi kom inn til Gjøvik såpass tidlig at vi fikk ryddet og tatt opp båten i god tid før køen begynte på rampa. Frokosten ble inntatt i båt på henger på parkeringsplassen.

Og om hvis man skal se på det hele med litt galgenhumor (og det må man jo) så klarte vi jo faktisk målsetningen, nemlig å havne blant de 50 beste båtene. Vi kom nemlig på en delt 50. plass, riktignok sammen med 90 andre båter, men likevel ikke verst debut i NM, hehe.

Vakkert på morran i Furnesfjorden.
Sola står opp over Furuberget.
Begynte å vise seg litt større enkeltindivider på loddet utover morgenkvisten, men det ville seg ikke.
Tilbake i Gjøvik havn.

Må til slutt bare rose arrangøren Norges Trollingforbund for et meget vellyket og proft gjennomført arrangement. Siste frist for å levere startbrikka var 10.00 og hvis jeg ikke husker feil så startet premieutdelingen allerede 10.15. Det å ha komplette resultatlister klare så raskt er rett og slett imponerende. I tillegg hadde arrangementets sponsorer stilt opp med meget flotte premier så selv etter ei lang natts fiske var det veldig mange deltakere som stilte opp under selve premieutdelingen. Norgesmester i år ble Team Propell etter en ren utklassingsseier og vinner av lengste fisk ble, ikke overraskende nok, Team Falken. Bare å gratulere begge team med fantastisk fiske!

Premieutdeling på søndag formiddag.

Alt i alt en fin opplevelse for meg og gutta, særlig tar vi med oss været og de flotte forholdene på vannet lørdag, så forsøker vi heller å glemme mangel på fisk og søvnabstinenser.

Kanskje er vi gale nok til at vi prøver oss igjen neste år likevel....