Nå er det gått et par måneder siden jeg kjøpte Ibizaen og selv om sesongen er på hell så har jeg jobbet periodevis flittig med å gjøre den klar for bruk.
Målet har vært å montere følgende:
Baugmontert elmotor, Motorguide Xi5
Baugspyd til Motorguiden
3 stk. 75ah lithium batterier til elmotoren
Hawker 36v batterilader til elmotorbatterier (fastmontert i båten)
Hydraulisk pumpe for autopilot
AP44 styringsenhet til autopilot, NAC-2 samt Precision 9 kompass
Simrad NSS9 Evo 2 kartplotter/ekkolodd
Gofree Wifi modul
NMEA2000 nettverk
Sonarhub til TM150
Givere, Airmar TM150 og LSS2-HD structurescan giver
Batteriovervåker til elmotorbatteriene
Rekkemonterte stangholdere
Innfelte stangholdere bak
Propell som passer båten (båten ble levert med altfor stor propell)
Løsning for innfellbar plate/kastedekk foran i båten
I tillegg er det annet diverse vedlikehold og reparasjoner på innredning og skrog, men dette er arbeid som må vente til våren og mildere temperaturer.
Mulighet til å bruke baugmontert elmotor har vært noe av det jeg har savnet aller mest det siste året. Jeg kontaktet derfor Stener i Mjøsservice med en gang jeg landet kjøpet av Ibizaen og vi ble enige om å gå for en 36v Motorguide Xi5. Denne modellen har et 72" skaft, noe som gjør at den egner seg for større båter på sjøen hvor den da også takler å holde posisjon selv med litt dønninger som løfter baugen. Mine bruksområder for Motorguiden vil hovedsakelig være slowtrolling og ankring, samt sakte drift og forflytninger under spinnfiske. Så er det ikke til å legge skjul på at den blir flittig brukt under familieutflukter også, det vekker en viss oppsikt i uthavner og ankringsplasser når man kommer med båten, går i land og så kjører båten ut igjen for oppankring med fjernkontrollen.
Det første jeg startet med var montering av selve baugspydet. Jeg monterte tilsvarende baugspyd på Askeladden jeg hadde før Karnicen, og med den erfaringen gikk det som en lek denne gangen. Det er viktig at man er nøye på å teste plassering på forhånd før man borer. Her er det en stor fordel å være 2 personer. Jeg valgte å plassere baugspydet så det "flukter" med baugen/baugluka. Mens guttungen holdt baugspydet på plass for meg så tegnet jeg så opp og markerte hvor jeg skulle bore. Når dette var gjort så var det bare å ta frem drillen.
Forrige gang jeg gjorde dette så valgte jeg å legge inn ekstra forsterkning på innsiden av skroget for å fordele belastningen. Dette mener jeg at egentlig ikke er nødvendig. De to øvre festene til baugspydet tar opp veldig lite av belastningen, det er det nedre skråstaget som gjør dette. Der hvor dette staget skal festes er skroget tykkere og det er ikke nødvendig med noe ekstra forsterkning på innsiden her heller. I mitt tilfelle hadde jeg ikke tilgang til baksiden av skroget så jeg laget hull til en inspeksjonsluke på innsiden av baugluka. Da fikk jeg tilgang til å skru på skiver og muttere til de gjennomgående skruene til baugfestet. I tillegg så kan jeg da bruke denne luka ved innfelling av kontakten til strømmen til elmotoren senere.
En ting som er verdt å tenke på dog. Baugspyd er konstruert for å ta opp last/krefter som virker nedover. Når du setter elmotor på her så vil kreftene fra elmotoren/propellen virke oppover i motsatt retning. Det er derfor viktig at du husker å låse selve staget med en gjennomgående skrue, hvis ikke vil hele baugspydet løftes opp når du setter igang motoren. (Ja, jeg har prøvd dette).
Når baugspydet er montert så er neste sted å skru fast hurtigbraketten til elmotoren. Her er det noen ting du må tenke gjennom før du skrur fast hurtigbraketten. Det første er at du må prøve det frem til riktig vinkel og plassering av elmotoren. Braketten må være plassert langt nok ut til at du ikke treffer kanten av baugspydet med skaftet når du skal ha ut elmotoren, og selve elmotoren bør vinkles langt nok ut til siden slik at den ikke tar opp unødvendig plass i baugen når du ikke bruker den. En annen ting som er viktig å tenke på er at selve plata til baugspydet kun er festet til rammen til baugspydet med 4stk. 4mm gjennomgående skruer. Da hjelper det lite at du skrur hurtigbraketten fast i plata med 6 stk. 6mm gjennomgående skruer. Elmotoren din er da fortsatt bare festet med 4stk. 4mm skruer. Dette løste jeg ved å plassere hurtigbraketten slik at jeg kunne bruke to av festene til selve rammen til baugspydet til to av de gjennomgående 6mm skruene til hurtigbraketten. Fortsatt ingen optimal løsning men bra nok til at det bør holde. Jeg kjørte i 2 år med Askeladden min med tilsvarende løsning uten antydning til slitasje.
REDIGERT: Etter denne artikkelen ble publisert ble jeg kontaktet av en leser som påpekte at han hadde kjørt med samme motor og nesten samme baugspyd i to sesonger med en båt som krevde at skaftet var helt nedsenket. Vedkommende opplevde at dette påførte ganske store vridningskrefter på baugspydet under svinger som igjen førte til at selve festet til skråstaget under plattformen røk. Dette erstattet han med et kraftigere feste. Jeg tenker at enhver må vurdere selv behovet for ekstra forsterkning av baugspydet.
Når det gjelder selve batteripakka til Motorguiden så valgte jeg å plassere denne i rommet under styrekonsollen, helt på styrbord side. Båten har allerede litt overvekt på styrbord side, men siden disse tre batteriene ikke veier stort mer enn étt vanlig blybatteri så ble det slik.
Jeg har også kjøpt en Hawker 36v lader. Denne skal stå fastmontert i båten, og beleilig nok så har jeg et lite lagerrom foran styrekonsollen også, og jeg valgte derfor å plassere denne her. Dette lagerrommet ligger "vegg i vegg" med rommet under konsollen og jeg boret derfor bare et hull i veggen til å føre ledningene inn til batteripakka.
Neste steg nå var plassering av Simrad NSS9. Styrekonsollen i båten er veldig stor så det var flere mulige plasseringer jeg vurderte, men valgte til slutt å sette den på bøyle helt fremme ved rattet.
Jeg gikk for en helt vanlig vanntett kabelgjennomføring for kablene til NSS'en.
Så var det montering av givere. Dette har jeg gjort endel ganger før nå så denne gangen ble det ren rutine. Jeg har ikke noe enkelt skrog på denne båten heller, med to steglister på hver side av undersiden av skroget. Dersom du har steglister under båten så skal du alltid montere giveren rett bak steglisten eller på innsiden av steglisten. Aldri montere giveren rett på utsiden av steglisten, der er det masse turbulens og luftbobler som skaper problemer for giveren. Skal du montere på utsiden av en steglist så bør du ha minst 10-15cm avstand fra steglisten er min erfaring.
Jeg monterte en Airmar TM150 ytterst på styrborbord side og rett innenfor den, ca. 5cm, monterte jeg en StructureScan 3D giver som jeg har fått låne for testing av Navico. På babord side plasserte jeg TM260 giveren min.
Når giverene var montert gikk turen til Sonarhuben og NAC-2 (autopilotcomputer). Disse ble montert i sideveggen på styrbord side under konsollen, ved siden av batteripakka. Her ble forøvrig også sikring ti elmotor, NMEA2000 "backbone" og nytt sikringspanel montert. Når det gjelder plassering av elektronikk og kabelføringer samt gammelt elektrisk opplegg i dette området så kommer jeg til å gjøre et røsk til våren igjen for å rydde opp litt og evt. korrigere for eventuelle elektriske forstyrrelser som måtte oppstå på ekkoloddet som følge av plasseringen til disse komponentene.
Vi fortsetter med montering av pumpe for autopiloten samt AP44 styringsenhet og Precision 9 kompass. Siden jeg hadde autopiloten montert i Karnicen tidligere så hadde jeg denne gangen alt jeg trengte av deler til montering i Ibizaen. En ting er verdt å nevne her. I Ibizaen så er det Baystar styring med "hardplastledninger". Disse ledningene er godkjent for motorer opp til 150hk som også er det jeg har på båten. I diverse forumer på nett hevdes det at man IKKE kan montere autopilotpumpe på slike ledninger, man må bytte til Seastar ledninger. Det hevdes at hardplastledninger med klemhylser vil begynne å lekke og at dette ikke er en holdbar løsning. Dette vil jeg påstå er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktignok ingen tvil om at Seastar slanger med pressede koblinger er den beste løsningen, men du kan fint bruke Baystarslangene også. (For ordens skyld kan jeg legge til her att dette er bekreftet av Telmo AS). Så på bakgrunn av dette valgte jeg å bruke de eksisterende slangene i båten fremfor å kjøpe nye slanger og koblinger til 3-4000 kr.
Videre må styringsenheten, AP44 i mitt tilfelle, monteres. Jeg valgte å felle denne inn i dashbordet (her må det forøvrig nevnes at mahogny skal dekkes til med karbonfiberfilm senere).
Siste komponenten i autopilotsystemet er et Precision 9 kompass. Dette bør plasseres et sted lavt i senter av båten og helst langt unna metall og elektroniske magnetfelt. Her må jeg innrømme at jeg valgte en lettvinn løsning og monterte P9 under motorbrønnen akter i første omgang. Kommer til å flytte det foran i båten etterhvert.
Vi går videre til batteriovervåker for batteribanken til elmotoren. Her gikk jeg for en Victron BMV-700. Det finnes flere varianter av disse, jeg valgte enkleste varianten som bare har mulighet for å overvåke én batteribank og ikke har innebygd bluetooth. Her ble det montert shunt i sideveggen under konsollen og selve displayet ble plassert i dashbordet i samme hullet hvor det stod en gammel tiltmåler for en Suzukimotor som stod på båten en gang i tiden.
Stangholdere må også monteres i båten. Jeg plukket av alle stangholderne som var montert akter i Karnicen og har foreløpig montert disse på rekka på begge sider i Ibizaen.
Ibizaen manglet stangholdere akter, så jeg fikk tak to stk. innfellbare stangholdere fra Perko for bruk ved dorging og havfiske.
Frem med hullsaga.
Tar vi med bytte av propell (som sees på motoren i bildet over) så er vi med dette gjennom det som er gjort med båten så langt. Første skikkelige testturen ble gjort på Drammensfjorden sammen med Dag Røberg og hans konseptbåt Pioner 12 Eco Fisher. Denne dagen gjorde vi også endel filming og fikk også med oss en kollega av meg fra jobben, Magne Ganz, til å filme litt med drone. Dag og Pioner 12 Eco Fisher var fokuset vårt, men vi fikk filmet litt Ibiza også og resultatet kommer på Youtube og Facebook etterhvert.
Jeg kan røpe såpass at jeg er veldig godt fornøyd med både hvordan båt og motor oppfører seg og hvordan utstyret som er montert fungerer. Tror dette kommer til å bli en optimal løsning for meg, en båt som kan brukes til det meste av fiske og er akkurat så stor den kan være for at det skal være greit å kjøre rundt med den på henger.
Jeg håper at neste innlegg på bloggen blir en fiskerapport, og at vi ikke må vente til våren på den. 😉
Hilsen Atle
Comments