• Atle Høidalen

Prosjekt Ibiza 20 Sport del 3

Vinteren har gått og diverse småprosjekter er unnagjort i båten. Jeg har hele tiden hatt som mål å ta unna én ting av gangen og det er ganske mye jeg har planlagt av diverse småfiks og prosjekter. Målet er å få båten rustet til all slags fiske, både i ferskvann og utaskjærs i sjøen og også oppdatere til et mer tidsriktig utseende. Hele førerposisjonen skal fornyes, alle originale dekaler skal fjernes og teaken skal behandles.

Skal du fiske utaskjærs bør VHF være obligatorisk i båten av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg har bestilt meg en Simrad RS40-B men denne er det forholdsvis lang ventetid på. Heldigvis fikk jeg lov å låne en RS35 av Rolf i Navico i mellomtiden slik at jeg kunne ta meg noen turer til Langesund. Etter å ha tenkt litt bestemte jeg meg for at plassen mellom rattet og bryterpanelet ville være en bra plass for innfelling av VHF.

Dashbordet til Ibizaen.

Jeg passet på å sammenligne målene på RS40-B og RS35 og de viste seg å være ulike. Heldigvis var målene på RS35 noe mindre slik at jeg kan sage hull til denne og så utvide til RS40-B senere. Som vanlig gjelder regelen "mål to ganger, skjær én gang".

Grovt oppskisset omriss av både RS35 og RS40-b.
Slik ble det, omtrent som planlagt.

Med VHF på plass var neste prosjekt VHF-antenne. Her er det mye å sette seg inn i og mye og velge i. Dersom du kun trenger VHF for å kommunisere med andre båter på Mjøsa så klarer du deg fint med en kort antenne på båten. Dersom formålet er å kunne kalle på hjelp når du er flere nautiske mil ut fra kysten så bør du tenke litt mer gjennom lengde og plassering. Antenna bør uansett være montert på det høyeste punktet i båten om mulig. Jeg valgte å gå for en antennepakke fra Glomex, denne inneholdt 90cm glassfiberantenne med fot samt 4,5m kabel.

Jeg gikk for en 90cm Glomex antenne, ferdig sett med fot og ledning.

Jeg valgte å bore nye hull i braketten til topplanterna og feste antenna på baksiden der. Ledningen kunne jeg da føre ned gjennom selve relingen rundt konsollen sammen med strømmen til lanterna.

Plassering for antennefoten.
Trekkefjær fra Biltema brukes til å føre gjennom relingen på konsollen først, så festes antenneledningen i denne.

Selve jobben med å trekke ledning skulle vise seg å være nokså vanskelig. Omsider fikk jeg trekkefjæra gjennom og ut under konsollen slik jeg ville, men det var trang og siden ledningen er mye tykkere enn trekkefjæra valgte jeg å smure på godt med olje før jeg forsøkte å dra den gjennom.

Litt olje på ledningen gjør susen for smidig trekking.

Etter mye frem og tilbake var omsider ledningen også trukket frem til under konsollen og jeg kunne koble til VHF og skru fast antenna.

Ferdig! Merk at antenna skal stå helt loddrett for maksimal rekkevidde på sjøen.

Antenne og VHF ble testet på sjøen allerede dagen etter og oppsettet funket utmerket.

Da jeg kjøpte båten i fjor høst kom den med en propell som overhodet ikke passet til båten. Jeg fikk tak i en annen propell som jeg har kjørt med i vinter, denne har vært ok men heller ikke optimal. Jeg tok derfor kontakt med Telmo Control på Skedsmokorset og fikk hjelp til å plukke ut et par propeller for testing. Valget falt på en Solas Rubex Hydro 10x13 7/8. Denne propellen kommer med et eget løst hubkit hvor selve huben er laget av gummi, noe som gir silkemyke girskift og også er snillere mot girhuset ditt ved kollisjon med bunn/steiner etc. da gummihuben har litt flex i seg.

Propellakslingen ferdig rensket før montering av ny propell.
Hubkit fra Solas Rubex.
Huben plasseres enkelt ned i propellen før montering.
Husk for all del "thrust washer'n" før du setter på selve propellen!
Propell m/hub.
"Aft spacer" må på.
Ikke alle motortyper trenger skiven ytterst, på min skulle den på.
Husk å stramme til med riktig moment, dette finner du i brukermanualen til motoren din.
Ferdig!

Foreløpig testing viser at jeg nå har truffet veldig bra med propellvalget. Dorgefarten ligger på rett i overkant av 2,5 knop og toppfarten har økt fra 37 knop til ca. 42 knop ved ca. 5800rpm.. Båten marsjer veldig fint på 3800rpm i rundt 25 knop.

Jeg har forøvrig laget en liten film om denne prosessen:

Neste prosjekt ble oppgradering av dashbordet. Dette har vært noe som har vært planlagt fra dag 1 men som har vært nedprioritert til fordel for viktigere ting. Planen var å fjerne alt av gammel mahogny look og erstatte med sort farge i stedet. Jeg har ventet på et IS42 digitalt display fra Simrad og når dette ankom ble det også bestilt et nytt ratt fra Telmo, Seastar med krom og sort kunstlær. Dette var utgangspunktet mitt (på dette tidspunktet var RS35 VHF fjernet og levert tilbake til Rolf i Navico i påvente av RS40-B):

Dashbordet slik det så ut før jeg satte i gang.

Det jeg ønsket var å fjerne bryterpanelet og flytte AP44 (styringen til autopiloten) ned hvor bryterpanelet har stått. Så vil jeg sette IS42 inn der som AP44 har stått. IS42 skal brukes til å vise ulike type data fra NMEA2000-nettverket slik at jeg kan frigjøre plass på Simrad'en. Videre skal rattet byttes ut, mahogny skal byttes ut med sort karbonfibertape fra Biltema og Simrad'en skal flyttes lenger frem slik at jeg lettere kan se skjermen når jeg står oppreist og kjører.

Simrad IS42, dette displayet skal jeg bruke til å vise NMEA2000 data.
Nytt ratt bestilt fra Telmo. Fornøyd med valget!
Samtlige instrumenter tas ut.

Neste oppgaver var å fjerne det gamle rattet og erstatte det med det nye. Jeg måtte bruke en avtrekker for å få av rattet da det hadde irret fullstendig fast til "akslingen". Når dette var gjort var det en smal sak å sette på det nye rattet. Videre gjorde jeg mahognyplata grundig ren med aceton før jeg klistret på karbonfiberfilm fra Biltema og skjærte til rundt og i hullene til instrumentene. Må si det var en merkbar forbedring med relativt liten innsats!

Sort gjør seg bedre enn mahogny.
Utseendet ble overraskende bra.
IS42 og AP44 ferdig installert. Grå tape over hullet hvor RS40-B skal settes inn.

Mens jeg først var i gang valgte jeg å gjøre en liten oppgradering i selve oppbevaringsrommet på passasjersiden av dashbordet. Her tilpasset jeg en bagasjeromsmatte fra Biltema (du får kjøpt disse på rull til en veldig ok pris) som jeg la i bunn. Videre skjærte jeg ut et hull og satte inn en 12v dobbel usb-lader her for lading av mobiltelefon og diverse andre gadgets.

Voila! Meget praktisk beskyttet rom for oppbevaring og lading av telefon, kamera etc.

På dette tidspunktet valgte jeg å vente med resten av oppgraderingen av dashbordet il RS40-B var på plass.

I fjor høst plasserte jeg batteribanken til MotorGuiden midlertidig innerst i konsollen ved førerposisjonen. Dette var ingen ideel plassering, verken med tanke på elektrisk støy eller vektplassering. Den elektriske støyen fikk jeg aldri problem med, men planen var uansett å rydde opp i det gamle og nye elektriske anlegget samt strukturere føring av ledninger og plassering av utstyr etterhvert. Vekta dog var litt upraktisk. Selv om batteriene ikke veier stort så var det allerede litt overvekt på styrbord side og med batterpakken der i tillegg fikk jeg stadig problemer med at båten dro seg skjevt opp på hengeren. Løsningen ble derfor å flytte batteripakka til under benken på babord side foran.

Midlertidig plassering av batteribank for MG fra i fjor høst.
Her er batteripakka fjernet. Masse lagringsplass frigjort, men fortsatt en jobb å gjøre ift. rydding i kabler og elektronikk.
Ferdig installert under benken på styrbord side foran.
Hawker 36v lader fastmontert i samme skott for enkel lading ved behov.

Neste prosjekt var da kastedekk. Her har Dag vært så snill å donere ei plate fra garasjen sin som vi har skjært til. Jeg har allerede et soldekk som vi brukte som mal. Soldekket når helt tilbake til konsollen, men jeg ønsket at kastedekket skulle stoppe ved enden av benkene foran slik at man kan gå fritt på dørken foran konsollen. For å hindre at kastedekke skal skli bakover valgte jeg å bruke et bordfeste som jeg skrudde fast på undersiden av kastedekket. Videre kappet jeg til et gammelt bordbein (jeg har nemlig kjøpt nytt bord og bein fra Telmo) som jeg da bruker til å forankre kastedekket i bordfestet i dørken.

Dørkplate med bordbein m/feste.
Passer perfekt.
Bordbeinet fungerer både som støtte og for å hindre at dekket sklir akterut og faller ned.

Det jeg merket dog var at det ble litt svikt i bakkant av plata dersom man står her. For å fikse på dette brukte jeg noen rester fra kappingen av dørkplata til å lage en avstiver i i dette området. Kantene på plata skal males sorte etterhvert.

Litt boring, liming og skruing måtte til.
Sluttresultatet ble slett ikke verst.

Når dekket var unnagjort dukket det meget beleilig opp en leveranse på døra. Det var RS40-B som jeg hadde ventet på. RS40-B er en skikkelig kraftpakke og har inkludert intern GPS-antenne samt AIS-mottaker OG sender.

RS40-B VHF med AIS-mottaker OG sender samt intern GPS.

Det gamle hullet fra RS35 var for nå for lite, men som nevnt tidligere tok jeg høyde for størrelsen på RS40-B da jeg valgte plasseringen for RS35 slik at det bare var å utvide hullet dennne gangen.

Som vanlig, Fein fikser biffen.
Testing av hullet. Perfekt.

Før jeg gikk videre med siste del av monteringen av RS40-B tok jeg fatt på dashbordet igjen. Jeg ønsket å flytte Simrad'en lenger forover som nevnt tidligere. I tillegg ønsket jeg meg en sort gummimatte over dashbordet for å kunne ha et litt mer sklisikkert underlag for plassering av ulike gjenstander her. Det betyr enda flere hull i dashbordet og selv om jeg skal dekke til dette området passet jeg selvfølgelig på å tette de gamle hullene.

Ny plassering av bøyle for NSS12 Evo3. Gamle hull må tettes.

Jeg brukte skiven fra det nye hullet til å tette det gamle hullet til ledningene og sparklet så med gelcoatfiller.

Jeg brukte kun gelcoatfiller for å tette hullene. Det var kaldt i lufra så jeg brukte varmepistol for å få igang herdingen.

Når gelcoatfilleren var ferdig herdet dagen derpå pusset jeg fint ned før jeg fant frem en bagasjeromsmatte fra Biltema som jeg skjærte til slik at den passet med målene på nedsenkningen på dashbordet.

Ferdig tilpasset bagasjeromsmatte fra Biltema.

For å lime matta til dashbordet brukte jeg rikelig med Tec7 før jeg brukte noen planker og ei bruskasse for å presse det hele flatt.

Nå var det bare å vente og se på resultatet.

Mens jeg ventet på at limet skulle tørke brukte jeg tiden til å sette inn en bryter for lanternene siden jeg nå har fjernet de gamle bryterne. Her skal det nok flere brytere inn etterhvert, men i første omgang blir det bare denne ene.

Mål to ganger, skjær en gang. Og bruk Fein!
Fil til kanter og hjørner.
Plasser bryter og koble til.

Når dette var gjort var limet tørket og jeg monterte ferdig Simraden.

Sluttresultatet ble slett ikke verst!

Da gjenstår det bare ferdig installasjon av RS40-B i denne rundet av oppgraderinga rundt dashbordet. Kompasset skal også byttes ut, men det tar vi senere.

Ferdig! Må si jeg ble veldig fornøyd med resultatet.

Hvis du vil vite litt mer om Simrad RS40-B så har jeg laget en liten film med unboxing av denne:

MEN! Vi er ikke ferdig enda. Neste på lista mi var å montere et NMEA2000 gateway-kit til MotorGuiden slik at jeg kan styre denne fra Simraden på konsollen.

NMEA gateway kit til MotorGuide
Dette finner du i pakken, T-stykke pluss selve kabelen.
Kabelen kobles til den ekstra kabelen ved siden av strømkabelen på MG og videre inn i NMEA-nettverket med et T-stykke.

Selve installasjonen av gatewaykitet er enkelt. Det er dog viktig at du følger de prosedyrer som er angitt for oppdatering av kitet etter installasjon. I tillegg er det et par ting man må være klar over. På nyere versjoner av MG er det en bug som gjør at MotorGuiden ikke går i ankringsmodus når du ankommer et waypoint eller har kommet til enden av en rute når du kjører dette fra styringspanelet på en Lowrance/Simrad enhet. Disse tingene finner du informasjon om på Mjøsservice sine hjemmesider. Ved kjøring til lagret waypoint eller lagret rute på selve fjernkontrollen til MG fungerer disse tingene dog.

Jeg benyttet også anledningen til å sette inn en vannett gjennomføring for kablene til NSS9 Evo2 som jeg har foran i baugen.

Ferdig oppkoblet, fikset også vanntett gjennomføring til kablene for NSS9 i baugen.

Vi avslutter dette innlegget med litt fjerning av gamle dekaler og montering av nye. Dekalene som var på båten var de originale Ibiza 20 Sport dekalene som var svært falmet og også bar preg av 90-tallets fargepalett. For å fjerne disse brukte jeg en varmepistol kombinert med en sparkelspade. Vær forsiktig så du ikke varmer for mye og ikke lag riper med sparkelspaden!

Dekaler fjernes lett med påføring av varme.
Enkelt!
Tok bare noen minutter å ta hele siden.
Jeg fjernet alle dekaler overalt i båten, inkludert "stipene" over fenderlista.
Bruk gjerne rødsprit kombinert med mirakelsvamp fra Europris for å fjene limrester.
Mirakelsvamp fungerer ypperlig til å fjerne limrester!

Nå skal de gamle dekalene erstattes med nye dekaler av diverse slag, disse er i bestilling og blir satt på etterhvert som jeg får dem fremover. Førs ut var dekaler fra Daiwa. Ta deg god tid til å gjøre rent underlaget før du begynner. Så måler du grundig og bruk gjerne maskeringstape for å markere ut området du skal ha dekalene. Selve jobben med å sette på dekalene bør du få hjelp til, man bør være to stykker til dette.

Ferdig!
Dekaler ferdig!

Det å sette igang med et slik båtprosjekt som jeg har gjort her er ingen spøk, særlig når man også ønsker å bruke tid på fisking, blogging, arrangering av fiskekonkurranser og alt mulig annet innimellom. Dog kan du spare mye penger på å kjøpe gammel båt som du pusser opp selv, i tillegg er det lærerikt og svært tilfredstillende å se fremdriften og resultatet av arbeidet!


Dette blir nok ikke siste del av denne føljetongen, men nå skal det fiskes litt fremover!


Hilsen Atle

Siden administreres av Team Krokodille

Kontakt: atle@teamkrokodille.no