Prosjekt Ibiza 20 Sport del 3

Oppdatert: okt. 6

Vinteren har gått og diverse småprosjekter er unnagjort i båten. Jeg har hele tiden hatt som mål å ta unna én ting av gangen og det er ganske mye jeg har planlagt av diverse småfiks og prosjekter. Målet er å få båten rustet til all slags fiske, både i ferskvann og utaskjærs i sjøen og også oppdatere til et mer tidsriktig utseende. Hele førerposisjonen skal fornyes, alle originale dekaler skal fjernes og teaken skal behandles.

Skal du fiske utaskjærs bør VHF være obligatorisk i båten av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg har bestilt meg en Simrad RS40-B men denne er det forholdsvis lang ventetid på. Heldigvis fikk jeg lov å låne en RS35 av Rolf i Navico i mellomtiden slik at jeg kunne ta meg noen turer til Langesund. Etter å ha tenkt litt bestemte jeg meg for at plassen mellom rattet og bryterpanelet ville være en bra plass for innfelling av VHF.

Dashbordet til Ibizaen.

Jeg passet på å sammenligne målene på RS40-B og RS35 og de viste seg å være ulike. Heldigvis var målene på RS35 noe mindre slik at jeg kan sage hull til denne og så utvide til RS40-B senere. Som vanlig gjelder regelen "mål to ganger, skjær én gang".

Grovt oppskisset omriss av både RS35 og RS40-b.
Slik ble det, omtrent som planlagt.

Med VHF på plass var neste prosjekt VHF-antenne. Her er det mye å sette seg inn i og mye og velge i. Dersom du kun trenger VHF for å kommunisere med andre båter på Mjøsa så klarer du deg fint med en kort antenne på båten. Dersom formålet er å kunne kalle på hjelp når du er flere nautiske mil ut fra kysten så bør du tenke litt mer gjennom lengde og plassering. Antenna bør uansett være montert på det høyeste punktet i båten om mulig. Jeg valgte å gå for en antennepakke fra Glomex, denne inneholdt 90cm glassfiberantenne med fot samt 4,5m kabel.

Jeg gikk for en 90cm Glomex antenne, ferdig sett med fot og ledning.

Jeg valgte å bore nye hull i braketten til topplanterna og feste antenna på baksiden der. Ledningen kunne jeg da føre ned gjennom selve relingen rundt konsollen sammen med strømmen til lanterna.

Plassering for antennefoten.
Trekkefjær fra Biltema brukes til å føre gjennom relingen på konsollen først, så festes antenneledningen i denne.

Selve jobben med å trekke ledning skulle vise seg å være nokså vanskelig. Omsider fikk jeg trekkefjæra gjennom og ut under konsollen slik jeg ville, men det var trang og siden ledningen er mye tykkere enn trekkefjæra valgte jeg å smure på godt med olje før jeg forsøkte å dra den gjennom.

Litt olje på ledningen gjør susen for smidig trekking.

Etter mye frem og tilbake var omsider ledningen også trukket frem til under konsollen og jeg kunne koble til VHF og skru fast antenna.

Ferdig! Merk at antenna skal stå helt loddrett for maksimal rekkevidde på sjøen.

Antenne og VHF ble testet på sjøen allerede dagen etter og oppsettet funket utmerket.

Da jeg kjøpte båten i fjor høst kom den med en propell som overhodet ikke passet til båten. Jeg fikk tak i en annen propell som jeg har kjørt med i vinter, denne har vært ok men heller ikke optimal. Jeg tok derfor kontakt med Telmo Control på Skedsmokorset og fikk hjelp til å plukke ut et par propeller for testing. Valget falt på en Solas Rubex Hydro 10x13 7/8. Denne propellen kommer med et eget løst hubkit hvor selve huben er laget av gummi, noe som gir silkemyke girskift og også er snillere mot girhuset ditt ved kollisjon med bunn/steiner etc. da gummihuben har litt flex i seg.

Propellakslingen ferdig rensket før montering av ny propell.
Hubkit fra Solas Rubex.
Huben plasseres enkelt ned i propellen før montering.
Husk for all del "thrust washer'n" før du setter på selve propellen!
Propell m/hub.
"Aft spacer" må på.
Ikke alle motortyper trenger skiven ytterst, på min skulle den på.
Husk å stramme til med riktig moment, dette finner du i brukermanualen til motoren din.
Ferdig!

Foreløpig testing viser at jeg nå har truffet veldig bra med propellvalget. Dorgefarten ligger på rett i overkant av 2,5 knop og toppfarten har økt fra 37 knop til ca. 42 knop ved ca. 5800rpm.. Båten marsjer veldig fint på 3800rpm i rundt 25 knop.

Jeg har forøvrig laget en liten film om denne prosessen:

Neste prosjekt ble oppgradering av dashbordet. Dette har vært noe som har vært planlagt fra dag 1 men som har vært nedprioritert til fordel for viktigere ting. Planen var å fjerne alt av gammel mahogny look og erstatte med sort farge i stedet. Jeg har ventet på et IS42 digitalt display fra Simrad og når dette ankom ble det også bestilt et nytt ratt fra Telmo, Seastar med krom og sort kunstlær. Dette var utgangspunktet mitt (på dette tidspunktet var RS35 VHF fjernet og levert tilbake til Rolf i Navico i påvente av RS40-B):

Dashbordet slik det så ut før jeg satte i gang.

Det jeg ønsket var å fjerne bryterpanelet og flytte AP44 (styringen til autopiloten) ned hvor bryterpanelet har stått. Så vil jeg sette IS42 inn der som AP44 har stått. IS42 skal brukes til å vise ulike type data fra NMEA2000-nettverket slik at jeg kan frigjøre plass på Simrad'en. Videre skal rattet byttes ut, mahogny skal byttes ut med sort karbonfibertape fra Biltema og Simrad'en skal flyttes lenger frem slik at jeg lettere kan se skjermen når jeg står oppreist og kjører.

Simrad IS42, dette displayet skal jeg bruke til å vise NMEA2000 data.
Nytt ratt bestilt fra Telmo. Fornøyd med valget!
Samtlige instrumenter tas ut.

Neste oppgaver var å fjerne det gamle rattet og erstatte det med det nye. Jeg måtte bruke en avtrekker for å få av rattet da det hadde irret fullstendig fast til "akslingen". Når dette var gjort var det en smal sak å sette på det nye rattet. Videre gjorde jeg mahognyplata grundig ren med aceton før jeg klistret på karbonfiberfilm fra Biltema og skjærte til rundt og i hullene til instrumentene. Må si det var en merkbar forbedring med relativt liten innsats!

Sort gjør seg bedre enn mahogny.
Utseendet ble overraskende bra.
IS42 og AP44 ferdig installert. Grå tape over hullet hvor RS40-B skal settes inn.

Mens jeg først var i gang valgte jeg å gjøre en liten oppgradering i selve oppbevaringsrommet på passasjersiden av dashbordet. Her tilpasset jeg en bagasjeromsmatte fra Biltema (du får kjøpt disse på rull til en veldig ok pris) som jeg la i bunn. Videre skjærte jeg ut et hull og satte inn en 12v dobbel usb-lader her for lading av mobiltelefon og diverse andre gadgets.

Voila! Meget praktisk beskyttet rom for oppbevaring og lading av telefon, kamera etc.

På dette tidspunktet valgte jeg å vente med resten av oppgraderingen av dashbordet il RS40-B var på plass.

I fjor høst plasserte jeg batteribanken til MotorGuiden midlertidig innerst i konsollen ved førerposisjonen. Dette var ingen ideel plassering, verken med tanke på elektrisk støy eller vektplassering. Den elektriske støyen fikk jeg aldri problem med, men planen var uansett å rydde opp i det gamle og nye elektriske anlegget samt strukturere føring av ledninger og plassering av utstyr etterhvert. Vekta dog var litt upraktisk. Selv om batteriene ikke veier stort så var det allerede litt overvekt på styrbord side og med batterpakken der i tillegg fikk jeg stadig problemer med at båten dro seg skjevt opp på hengeren. Løsningen ble derfor å flytte batteripakka til under benken på babord side foran.

Midlertidig plassering av batteribank for MG fra i fjor høst.
Her er batteripakka fjernet. Masse lagringsplass frigjort, men fortsatt en jobb å gjøre ift. rydding i kabler og elektronikk.
Ferdig installert under benken på styrbord side foran.
Hawker 36v lader fastmontert i samme skott for enkel lading ved behov.

Neste prosjekt var da kastedekk. Her har Dag vært så snill å donere ei plate fra garasjen sin som vi har skjært til. Jeg har allerede et soldekk som vi brukte som mal. Soldekket når helt tilbake til konsollen, men jeg ønsket at kastedekket skulle stoppe ved enden av benkene foran slik at man kan gå fritt på dørken foran konsollen. For å hindre at kastedekke skal skli bakover valgte jeg å bruke et bordfeste som jeg skrudde fast på undersiden av kastedekket. Videre kappet jeg til et gammelt bordbein (jeg har nemlig kjøpt nytt bord og bein fra Telmo) som jeg da bruker til å forankre kastedekket i bordfestet i dørken.

Dørkplate med bordbein m/feste.