top of page
Forfatterens bildeAtle Høidalen

Prosjekt Ibiza 20 Sport del 5

Oppdatert: 1. jan. 2021

Da har det igjen gått noen måneder siden forrige oppdatering fra det kontinuerlig pågående båtprosjektet mitt. Ibizaen har etterhvert virkelig vist seg å være en veldig bra plattform å bygge en allround fiskebåt fra og det er utrolig gøy og tilfredstillende å se at båten har endt opp med å bli den båten jeg hadde en visjon om da jeg kjøpte en gammel og slitt båt hos Herføl Marina i fjor.


I forrige oppdatering fra i sommer viste jeg hvordan jeg fjernet den gamle teakdørken og jeg antydet da at det kanskje kom en ny dørk i båten på sikt. Hvaler båtdekk produserer dørk i EVA-materiale som kan skreddersys i både utforming og med egen tekst og logoer som kan freses inn i dørken. Etter litt kommunikasjon med Bjørn Tore Kjølholt (Rosa Reke) og Vidar Barth i Hvaler Båtdekk la jeg inn en bestilling på ny dørk. Prosessen med å måle opp ny dørk var veldig enkel, Vidar sendte meg en rull med gjennomsiktig "tegnepapir" som jeg klippet opp og la over de ulike områdene jeg skulle ha dør. Når dette var gjort brukte jeg en blyant til å tegne opp avgrensingen og eventuelle utskjæringer.

Opptegning av ny dørk i en særdeles skitten båt.

Når alle feltene var ferdig opptegnet sendte jeg malene til Hvaler Båtdekk som da digitaliserte dette slik at vi kunne jobbe videre med utformingen. Vidar sendte meg noen skisser som vi jobbet litt med og jeg falt til slutt for en utforming i sort og grå EVA. Det er nemlig sånn at EVA-platene lages med flere lag og disse lagene har ulike farger. Når man da freser ut nater, skrift og logoer så freser man ned til laget under det øverste laget for å få frem den andre fargen. Det dørkplater med både 2 og 3 lag med ulike farger å velge mellom. Jeg valgte å ta med logoer for både Simrad og Daiwa i dørken.

Dørken min under produksjon hos Hvaler Båtdekk.

Det gikk ikke lange tiden fra vi landet utformingen til dørkplatene dukket opp i posten hjemme hos meg. I samme uka dukket det også opp flere andre oppgraderinger som vi kommer tilbake til litt senere i dette innlegget.

Mange spennende pakker dukket opp samme uka.

En av pakkene på bildet over inneholder en Simrad Halo 20+ radar og for å få installert denne måtte jeg også realisere planen jeg har gått med siden jeg kjøpte Ibizaen, nemlig å montere en targabøyle på båten. Jeg liker jo å gjøre ting selv, men denne gangen ønsket jeg å gå for en spesiallaget targa som monteres som en forlengelse av den eksisterende bøylen rundt styrekonsollen i båten. En person jeg har lagt merke til som driver med denne type oppdrag er Hans Ivar Hagesveen i Team Øvre Mjøsa Båt. Hans Ivar har solid bakgrunn som mekaniker og er en selvlært sveiser med eget verksted hjemme på Biristrand. Flere skuter i trollingmiljøet i Mjøsa har vært innom garasjen til Hans Ivar for sveising av diverse rustfrie detaljer og basert på det jeg har sett av bilder er arbeidet førsteklasses. Etter litt meldinger frem og tilbake med Hans Ivar og noen ganske simple skisser fra min side ble vi enige om å gjennomføre ideen. Jeg kjørte opp til Hans Ivar søndag kveld med båten og avtalte å hente den igjen førstkommende torsdag. Hans Ivar var da også så snill at han lot meg benytte verkstedet for å montere dørken fra Hvaler Båtdekk, ny SS75M giver (kommer tilbake til denne) og nevnte Halo+ radardome. Som avtalt var targabøylen ferdig da jeg kom opp på torsdag, og resultatet var også som forventet meget bra!

Ferdiglaget targa, ble rett og slett kjempebra!

Først på agendaen hos Hans Ivar var å bore hull i skroget og montere en Airmar SS75M giver som skal erstatte den aktermonterte TM150M giveren jeg har benyttet frem til nå. Det å få en aktermontert giver til å fungere optimalt på mitt skrog har ikke vært enkelt og jeg falt derfor til slutt på valget om å bytte ut med en gjennomgående giver. SS75M bør passe mitt bruk perfekt og er et veldig godt supplement til TM265HL som jeg har nå. TM265HL skal forøvrig også flyttes inn i båten i en lukket kasse, men dette kommer vi tilbake til senere i en annen artikkel.

Airmar SS75M gjennomgående giver.

Når du monterer en gjennomgående giver i en planende båt så skal giveren ideelt plassert så langt bak og så langt mot senter som mulig. Pass også på at det ikke er noen utstikkende detaljer som f.eks. ventiler eller steglister i linje foran giveren. Jeg valgte å bore opp et hull rett foran uttaket for selvlensen akter, ganske nære kjølen på båten. Dette bør være en bra plassering for denne giveren. Det er alltid litt ekkelt å bore et 70mm stort hull i båten, men det var bare å måle opp to ganger og la det stå til. Bor opp et lite pilothull først for å sjekke at plasseringen blir korrekt før du borer opp hele diameteren med et hullbor.

70mm stort hull i skroget.

Når hullet er boret pusset jeg ned området rundt og rengjorde godt før jeg smurte flensen til giveren med Tec7 og satte den inn.

Airmar SS75M ferdig montert.

Med giveren montert var det bare å gyve på med dørken fra Hvaler Båtdekk. Jeg vasket alle dørkflatene i båten med Aceton for å få best mulig heft med platene. Selve EVA-platene kommer med et spesiallim fra 3M som visstnok skal være ekstra seigt og holde meget godt. Jeg startet med å legge alle platene utover dørken i båten for å sjekke at alt var blitt riktig. Det var det, og da var det bare å starte jobben med å lime det fast. Det er lurt å bare ta av litt og litt av dekkpapiret til limet på baksiden av platene av gangen slik at det er enklere å gjøre små justeringer av plasseringen før du limer hele plata.

Testplassering av dørkplater før liming.
Ferdig limte plater.
Ferdig akter.

Når dette var ferdig var klokka passert 02.00 natt til fredag og jeg dro ned på Biristrand Camping for en liten blund på øyet før jeg fortsatte med radarmontering neste morgen. Hans Ivar sveiset ferdig plate til radaren med ferdig hullbilde for Halo 20+ så det var bare å skru den fast og føre kabler ned under konsollen.

Simrad Halo 20+ klar for montering.

Selv om selve radarkabelen kommer med en vanlig nettverkskontakt og således er nokså føringsvennlig var det ikke plass til å føre denne kabelen innvendig i targabøylen. Løsningen ble å føre den utvendig og feste med strips. Det fungerte helt ok det også og jeg må si meg ganske så fornøyd med resultatet. Jeg benyttet også anledningen til å bytte fra den forrige VHF glassfiberantenna til en ny pisk i stål i stedet. Antenna festet jeg ved hjelp av et justerbart rørfeste i rustfritt stål.

Radar og VHF-antenne montert, ledninger ble stripset til targabøylen.

Når radar og VHF-antenne var ferdig montert gjenstod bare montering av nye lanterner rundt konsollen, men dette sparte jeg til jeg kom hjem fredag kveld. Ble tid til en liten stopp for et bilde ved Mjøsa.

Pitstop ved Mjøsa på vei hjem fra Biristrand.

Allerede lørdag morgen ble båten testet i indre Oslofjord da jeg og Dag Røberg i Team Colibri hadde planlagt en tur sammen flere uker i forveien. Ble litt stress med kobling av lanterner og givere på fredagskvelden men alt ble klart i tide heldigvis.

Undertegnede og Dag Røberg i indre Oslofjord.

Vi fikk testet både Halo 20+ og ytelsen på SS75M og begge deler ser ut til å fungere helt perfekt. Jeg kommer til å lage en egen sak på både giver og Halo 20+ når jeg har fått testet litt mer.

SS75M med bunnkontakt i plan samt radar og radaroverlay på kartet.

Søndag var det fiskefri men jeg fikk sneket inn litt småplukk i båten på formiddagen før middag hos svigers. Kastedekket som jeg primært har i båten når jeg spinnfisker ble tatt bort og i stedet plasserte jeg en Igloo kjøleboks foran konsollen. Denne skal fungere både som lagringsplass for fisk når jeg er på sjøen samt som et sete dersom noen vil sitte foran konsollen under transportetapper. Benyttet da også anledningen til å ta en bildeserie av båten i finværet som jeg velger å avslutte dette blogginnlegget med.

Det ble da ganske så bra, ble det ikke det da? :)


Hilsen Atle

1 523 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page