top of page

Testet: Minn Kota Riptide Instinct Quest

Baugmonterte elmotorer blir et mer og mer vanlig syn på fritidsbåter, det er ikke lenger kun sportsfiskere som har oppdaget hvilke muligheter som åpner seg med en slik motor på båten. Tidligere i vinter pakket jeg opp et eksemplar av Minn Kota sin helt nyutviklede serie av elmotorer som kalles Quest. Saltvannsutgaven med automatisk hev og senk funksjon heter Riptide Instinct, og denne motoren har jeg nå testet i et par måneder. Her kommer erfaringene jeg har gjort meg så langt!

Først la oss starte med en liten gjennomgang av hva den nye serien med Quest elmotorer har å by på. Det er totalt 5 ulike modeller i denne serien, 3 for ferskvann og 2 for saltvann:

Ferskvann:

  • Ultrex Quest - Versjonen laget for såkalte "bassboats" (båter med lavt fribord), det er gjerne denne som foretrekkes av de mest ihuga sportsfiskerne i ferskvann.

  • Ulterra Quest - Passer de fleste fritidsbåter, kommer med automatisk hev og senk funksjon.

  • Terrova Quest - Passer de fleste båter, manuell hev og senk.

Saltvann:

  • Riptide Instinct Quest - Flaggskipet for saltvann, med automatisk hev og senk funksjon.

  • Riptide Terrova Quest - Som Terrova, men tilpasset for saltvannsbruk.


Samtlige modeller i Questserien har børsteløse motorer og er utviklet fra bunn av med ny teknologi, både fysiske komponenter og programvare. I denne artikkelen begrenser vi oss til å omtale Riptide Instinct Quest, da det er denne jeg har testet.

Riptide Instinct Quest kommer i fire ulike modeller, alle er tilpasset både 24V (90lb skyvekraft) og 36V (115lb skyvekraft) drift:

  • RT Instinct 90/115 WR 60" - 152cm rigglengde, for båter opp til 21 fot

  • RT Instinct 90/115 WR 72" - 182cm rigglengde, for båter opp til 25 fot

  • RT Instinct 90/115 WR 87" - 221cm rigglengde, for båter opp til 25 fot

  • RT Instinct 90/115 WR 100" - 254cm rigglengde, for båter opp til 28 fot


Minn Kota Riptide Instinct Quest er dermed den modellen på markedet med lengst rigglengde og kraftigste motor, noe som bør gjøre den veldig aktuell for de som har litt større og tyngre båter med høyt fribord. Instinct Quest er også den eneste saltvannsmodellen på markedet som kommer med automatisk hev og senk funksjon. Særlig på båter med vanskelig adkomst til baugen er automatisk hev og senk funksjon en veldig stor fordel.


Innkjøp - Hva følger med i esken

Jeg har allerede gjort en såkalt "unboxing" video på YouTube om dette temaet. Det som er verdt å trekke frem her er at Minn Kota har sørget for å inkludere det meste du trenger i pakken, inkludert nettverkskabel og transportstøtte. I tillegg trenger du en hurtigfestebrakett, sikring til strømforsyning og selve strømkablene fra batteriet til elmotoren. Comstedt fører egne pakker som inkluderer strømkabler og sikring, ferdig rigget med koblinger.


Installasjon

Jeg har skrevet en del om temaet installasjon av elmotor på bloggen tidligere, det aller viktigste i forbindelse med installasjonen er at du sørger for å bruke god tid til å finne riktig posisjon for hurtigfestebraketten. Du skal ha nok plass til at skaftet har klaring mot fenderlista når den er i drift, i tillegg bør du vinkle braketten slik at skaftet ligger langs relingen på båten når den er i transportposisjon slik at den ikke er til hinder for vanlig aktivitet i båten. Det er verdt å merke seg at Riptide Instinct Quest er betydelig kraftigere bygget enn tidligere modeller, noe som betyr at den også har et større fotavtrykk i baugen.

Når selve motoren er installert og koblet opp så er det kun noen få innstillinger du må gjøre før du kan bruke den. Dette er å fortelle motoren hvor stor båten din er og hvilken retning som er fremover. Dette gjør du ved hjelp av fjernkontrollen. Motoren trenger ingen ytterligere kalibrering før bruk. Det er verdt å nevne at du også kan velge i menyen hvilken retning propellen på motoren skal peke når den er i transportposisjon. Dette er greit å tenke på før du velger hvilken retning selve motoren skal stå i båten, langs styrbord eller babord side.

Funksjoner

Minn Kota Riptide Instinct Quest kommer med en rekke nye og forbedrede funksjoner:

  • Advanced GPS - Nye funksjoner inkluderer innebygd gps og headingsensor, tar over for det som het I-pilot Link på tidligere modeller

  • Drift mode - lar deg velge retning og fart langs eller gjennom et område du vil fiske av, og holder fart og retning uavhengig av vind og strømforhold.

  • Autopilot - lar deg sette kurs og fart, egner seg godt til dorging

  • Backtrack - gir deg muligheten til å følge i samme spor tilbake, opp til 2nm.

  • Circle mode - gir deg muligheten til å la båten sirkle rundt et punkt, med en avstand du velger selv

  • Cruise control - sett hastigheten du ønsker og båten holder denne farten uavhengig av strøm og vindforhold

  • Go to - velg et punkt eller itrack (rute) og båten tar deg automatisk dit

  • Itracks - lar deg lagre ruter som du kan kjøre om og om igjen med båten

  • Track offset - lar deg velge en rute og så sette en avstand til en av sidene fra denne

  • Routes - lar deg lage dine egne ruter fra egendefinerte punkter og waypoints på plotteren

  • One Boat Network app - lar deg styre Minn Kota Riptide Instinct Quest og andre enheter i nettverket via mobiltelefonen

Les mer om disse funksjonene på Minn Kota sine hjemmesider.

For en detaljert gjennomgang av hver enkelt funksjon, se Minn Kota sine veiledninger her.


Fjernkontrollen

Quest modellene kommer med en helt ny fjernkontroll med LCD-skjerm som, i tillegg til å gi tilgang til kontroll over drift og de ulike funksjonene, gjør det enkelt å holde oversikt over motorstatus og andre data som f.eks. dybde, vanntemperatur og hastighet.

Fjernkontrollen bruker du også til å senke ned og ta opp motoren, samt justere hvor dypt du vil at selve propellen skal stå i sjøen.

Ved første oppstart av Instinct fikk jeg beskjed i displayet at det var en ny oppdatering til fjernkontrollen som var klar for installering. Dette er mulig når den nye Questserien kobles til Humminbird Helix (nettverkskompatible enheter), Solix og Apex via nettverkskabel, og fjernkontrollen kommuniserer derfor med nettverket i båten og i dette tilfellet, mine Apex enheter som kjørte siste versjon av programvare. Dette gikk helt knirkefritt, imponerende!

Merk at denne oppdateringen selvsagt også kan kjøres uten integrasjonen med Humminbird, da gjennom One Boat Network appen.

PS: Den nye fjernkontrollen er også inkludert i de oppgraderte versjonene av Terrova og Powerdrive, Terrova WR og Powerdrive WR som har fått en ansiktsløftning og er oppgradert med det nye Advanced GPS systemet til Minn Kota.

Integrasjon med Humminbird

Du kan bruke de aller fleste funksjoner som er tilgjengelig i Questserien uten integrasjon med en Humminbird. Det er kun f.eks. "follow contour", en funksjon som lar deg følge en dybdekote i kartet) som krever integrasjon med kartplotter. Men, som nevnt tidligere, den nye Questserien har integrasjon med Humminbird Helix (nettverksenheter), Solix og Apex direkte via nettverkskabel. Dette gir langt flere muligheter enn jeg har vært vant til fra tidligere elmotor hvor jeg kun har hatt oppkobling via NMEA2000 gateway kit. Integrasjonen virker veldig stabil og jeg har ikke hatt et eneste problem knyttet til dette enda. Det er bare å skru på elmotoren så aktiveres sidebaren og jeg får tilgang til full styring av elmotoren via skjermen på Humminbird Apex. Denne sidebaren har to fliker som man kan bytte mellom, den første gir tilgang til en rekke funksjoner knyttet til drift og kontroll av motoren og ulike autopilotfunksjoner som f.eks. autopilot, cruise, spotlock og drift. Den andre gir tilgang funksjoner knyttet til hev og senk av selve motoren samt justering av hvor dypt propellen skal gå i sjøen.

En annen ny og meget elegant funksjon som kommer med Questserien er batteriovervåking direkte på skjermen. Her har du full kontroll over forbruk og gjenstående kapasitet. Det er altså ikke behov for å installere noe eget system for batteriovervåking, dette kommer inkludert dersom du har integrasjon med Humminbird. Jeg liker spesielt at du får beregnet antall timer igjen før batteripakken er tomt fortløpende avhengig av hvor mye strøm motoren trekker, i tillegg til at den også viser hvilket klokkeslett motoren er tom med det aktuelle strømtrekket.

Her har du også tilgang til å aktivere funksjonen "eco mode", en funksjon som begrenser kraften til elmotoren for å spare strøm. Eco mode aktiveres automatisk når gjenstående batterikapasitet er under 20%. Merk at funksjoner som spotlock og drift mode ikke kan brukes samtidig som eco mode er aktivert.


Mest brukte funksjoner

Minn Kota Riptide Instinct Quest kommer med en rekke ulike autopilotfunksjoner, men jeg har ikke rukket å teste samtlige enda. De mest brukte funksjonene til mitt bruk er uten tvil spotlock og drift mode under spinn- og agnfiske, samt autopilot under dorging. Drift mode er en funksjon som er ny med Questserien og akkurat denne kommer jeg til å bruke mye. Jeg har tidligere fått kommentarer på at drift mode er det samme som autopilot og dermed kun en "gimmick" fra Minn Kota sin side, men dette stemmer ikke helt. Dette går på hvordan selve drift mode fungerer ift. autopilot, og ikke minst på hvilke tilleggsfunksjoner som ligger inne i drift mode kontra autopilot. Drift mode vil holde elmotoren nøyaktig langs kursen du setter, mens båten vil pendle i alle retninger langs denne kursen avhengig av strøm og vind. Det er også verdt å merke seg at drift mode vil bremse fremdriften dersom vind eller strøm overstiger hastigheten du ønsker å drifte med, den holder altså konstant hastighet selv under sakte drift. I tillegg kan du reversere retningen på driftet når som helst med et tastetrykk og på samme måte kan du også flytte selve driftet parallelt til en av sidene via fjernkontroll, panelet på en Humminbird enhet eller via One Boat Network app mens drift mode er aktiv. Du kan selvsagt også justere retningen på driftet mens drift mode er aktiv. En meget kraftig og nyttig ny funksjon med andre ord! Du kan aktivere drift mode fra fjernkontrollen ved å la elmotoren peke i retningen du vil drifte, men har du koblet opp elmotoren til en Humminbirdenhet så er det aller enkleste å markere et punkt i kartet som du vil drifte til, velge "go to cursor" og så "drift".

Når drift mode er aktiv så dukker det opp en stiplet lilla linje på kartet som viser retningen du har valgt å drifte i.

Når du har driftet forbi området du ønsket å fiske av, så har du kanskje lyst å gjøre det samme en gang til? Da trenger du kun å trykke på "reverse" på fjernkontrollen eller Humminbirdenheten så kjører elmototoren driftet langs samme linjen tilbake i motsatt retning!

Automatisk hev og senk funksjon

Minn Kota Riptide Instinct Quest kommer altså med en automatisk hev og senk funksjon. Dette er en funksjon som har vært tilgjengelig på forrige generasjon Ulterra også, men denne gangen har Minn Kota designet hele systemet på nytt. Det betyr et mye mer robust system som er laget for å tåle store belastninger på store båter, og selve mekanismen som løfter opp motoren er også mye mer solid og driftsikker. Dersom noe likevel skulle gå galt under prosessen med å ta opp motoren, f.eks. at du er tom for strøm, så finnes det en enkel prosedyre for å ta opp motoren manuelt.

Det er enkelt å sette Minn Kota Riptide Instinct Quest i driftmodus!


Automatisk hev og senk er noe som er svært nyttig på større båter hvor adkomst til baugen er begrenset. I praksis kan du stå ved førerposisjon på en litt større kabinbåt og både sette ut og ta opp motoren uten å bevege deg frem til baugen. Transportstøtten som er inkludert med motoren er designet slik at selve stammen på motoren legges ned og hviler på denne. Transportstøtten har også et strikk som du kan feste over selve stammen til motoren under transport, men motoren er bygget såpass robust at du fint kan kjøre transportetapper uten å feste dette strikket.


Strømforbruk og anbefalt batteripakke

Hvor mye strøm bruker elmotoren, og hvilken batteripakke trenger jeg? Dette er noen av de spørsmålene jeg oftest får fra dere som følger denne bloggen. Jeg har derfor laget et diagram som viser strømforbruk med min båt, en Wellcraft 21cc. Denne båten er 21 fot, har dyp v-bunn og veier ca. 1700kg med alt utstyr og drivstoff. Batteripakken som er installert til elmotoren er 3 stk. Ultimatron 12V 100Ah batterier seriekoblet til 36V.

Diagrammet viser strømtrekk i ampere langs y-aksen og trinnvis fremdrift langs y-aksen. Den grønne datakurven viser hastighet i knop ved hvert trinn på motoren, den gule datakurven viser ampere. I tillegg er det en rød datakurve som viser gjenstående antall timer ved hvert trinn på motoren (ved fulladet 36V 100Ah batteripakke). Den røde og den grønne kurven har ingen sammenheng med den vertikale aksen som viser ampere, men relaterer seg kun til trinnvis fremdrift på motoren, altså x-aksen.

Diagrammet viser altså at ved trinn 5 på motoren så holder båten 1,21 knop fart, elmotoren trekker 6,2 ampere og ved denne hastigheten kan jeg dorge i hele 18 timer før batteripakken er tom! Ellers ser vi at jeg når en toppfart på nesten 3,4 knop ved trinn 10 på motoren, som da trekker 58,8 ampere. Med tanke på størrelsen og vekten på båten min vil jeg si at disse dataene er ekstremt imponerende. Selv ved dorging i 2 knop har jeg nesten 12 timer på meg før batteripakken er tømt. Dette betyr at vi nå har kommet til et punkt hvor en elmotor som Terrova eller Instinct Quest faktisk er et reelt alternativ som elmotor for trollingfiskere, litt mer om dette senere i artikkelen.

Merk at dette diagrammet kun er ment som en generell pekepinn på forbruk, disse dataene vil variere ettersom du bruker 24V eller 36V batteripakke, kapasiteten på batteripakken, type batterier og ikke minst hva slags båt du har og hvilke forhold du befinner deg i på sjøen.

Det er vanskelig å gi en absolutt anbefaling på batteripakke da ytelsen vil avhenge av så mange ulike faktorer. Men som en generell anbefaling vil jeg si at man bør gå for 36v. Selv synes jeg 3 stk. 12v batterier seriekoblet er en god løsning da det gir mer fleksibilitet ift. bruken av batteriene og ved videresalg. Det er lettere å omsette et 12V batteri enn et 36V batteri. Ulempen med seriekobling er at noen batterityper av og til kan få en ubalanse i spenningen mellom de ulike batteriene, noe som medfører at hvert enkelt batteri må fullades separat før de seriekobles igjen. Jeg valgte å gå for 3 stk. 12V 100Ah av merket Ultimatron til min båt, disse batteriene har fungert ypperlig uten tegn til skjevfordeling av spenning så langt. I tillegg er appen som følger med til mobiltelefon for overvåkning den beste jeg har testet så langt. Jeg gjorde en kort presentasjon av disse batteriene på YouTube tidligere i våres.

Presentasjon av Ultimatron 12V 100Ah lithiumbatterier fra Telmo Control AS.


Når det gjelder batterikapasitet vil jeg si at du må ha minimum 50Ah, og dersom du har et system for lading av batteripakken via hovedmotor i båten, eller kan lade batteriene etter hvert tur, så vil 50Ah være tilfredsstillende. Likevel vil jeg anbefale å gå for en 100Ah dersom du har økonomi til det, da har du batterikapasitet i bøtter og spann og slipper å bekymre deg for om du skal gå tom selv under en hel dags fiske under krevende forhold på sjøen, eller etter en dags trolling på Mjøsa for den saks skyld.


Praktisk bruk

Det første som slo meg da jeg pakket ut, installerte og begynte å bruke Minn Kota Riptide Instinct Quest var at den er meget solid bygget. Alle komponenter er dimensjonert for å tåle store belastninger. Dette betyr at Riptide Instinct Quest både er større og tyngre enn konkurrentene, og gir et meget solid inntrykk under bruk. Selve stammen er byttet ut og det nye designet har en mer avrundet rektangulær utforming. Riptide Instinct har også et belte som er felt inn i stammen, dette brukes til å heve og senke motoren.

Under drift er motoren tilnærmet lydløs, og det er ingen vibrasjoner å registrere noe sted, eller ikke når effekten på motoren økes. Under kraftig sjø og dønninger kan det registreres noe fleks i stammen, men sammenlignet med tidligere elmotorer jeg har hatt er det knapt verdt å nevne. Programvaren i motoren er også kodet slik at du unngår plutselige gasspådrag som kan være ubehagelige, Questserien har gradvis oppbygging av effekten og den virker derfor mye mer kontrollert og stabil under bruk.

Video fra en av vårens turer ut i Skagerrak, under slike turer er baugmontert elmotor helt essensielt for å lykkes.


Det er i det hele tatt vanskelig å finne noe negativt med Riptide Instinct Quest, den har vært problemfri på alle områder, noe som jeg må være ærlig å si at ikke alltid har vært tilfelle med tidligere elmotorer jeg har hatt. Fjernkontrollen har vært feilfri, integrasjon med Humminbird har fungert feilfritt og alle driftsfunksjoner på selve motoren har fungert feilfritt. Hvis jeg skal trekke frem noe, så er det at jeg har hatt et par tilfeller under spotlock hvor motoren har mistet posisjon og hatt problemer med å komme tilbake til stabil ankring ved ankringspunktet. Dette har vært ved spesielle forhold med sterk strøm kombinert med vind, og problemet har vært løst ved å avslutte spotlock, legge båten opp mot strømmen eller vinden og aktivere spotlock på nytt. I løpet av de 3 månedene jeg har brukt Riptide Instinct Quest har dette skjedd ved 2-3 tilfeller. Det sier egentlig ganske mye om hvor problemfri Riptide Instinct Quest har vært når dette er det eneste jeg kan trekke frem av problemer. Her har åpenbart Minn Kota hatt brukervennlighet og driftsikkerhet i fokus under utviklingen av Questserien.

Betjeningen av motoren er enkel og intuitiv, enten du bruker fjernkontrollen, integrasjonen med Humminbird eller via appen One Boat Network på telefonen. Det er likevel ingen tvil at integrasjonen med Humminbird som gir deg muligheten til å etablere ankerpunkter, drift eller ruter direkte i kartet på kartplotteren gir de ulike funksjonene til Instinct Quest en ekstra dimensjon. Med integrasjonen følger jo også batteriovervåkningen som jeg opplever som svært nyttig under bruk.


Aktuell for trollingfiskere

Jeg var så vidt inne på dette tidligere i artikkelen. Minn Kota Riptide Instinct Quest med de funksjonene den tilbyr, sammen med børsteløs motor som gir lavere strømforbruk, er faktisk et reelt alternativ som dedikert trollingmotor på selv litt større trollingbåter. Fisker du f.eks. med agnfisk hvor dorgehastigheten gjerne er 2 knop eller lavere vil du kunne dorge minst 10-12 timer med en 36V 100Ah batteripakke. Går du opp til f.eks. 150Ah kapasitet snakker vi et par dager dorging uten å lade!

En slik løsning vil spare hovedmotoren for unødige timer, og ikke minst spare drivstoffutgifter knyttet til dorgingen. I tillegg slipper du montere egen autopilot på trollingbåten da elmotoren har innebygget autopilot. Med Instinct Quest som har automatisk hev og senk funksjon slipper du også å tenke på adkomst til baugen da du kan styre all drift fra fjernkontrollen, eller fra kartplotteren ved førerposisjonen dersom du har Humminbird i båten.

Oppsummering

Minn Kota Riptide Instinct Quest fremstår som selve flaggskipet av baugmonterte elmotorer for saltvann i Norden, uavhengig av produsent. Den har den lengste rigglengden på markedet med sine 100 tommer, den har den kraftigste motoren på 115lb og den er den eneste som tilbyr automatisk hev og senk funksjon. I tillegg er den ekstremt robust bygd slik at den kan brukes selv på store tunge båter med høyt fribord. Den kraftige børsteløse motoren er strømgjerrig og gir mer batteritid på sjøen enn noen elmotor jeg har hatt tidligere.

For havfiskere som ikke ønsker å gå på kompromiss med pris og kvalitet bør den være et soleklart førstevalg. Yrkesfiskere som driver med teinefiske, garnfiske eller linefiske bør også få øynene opp for denne motoren som kan monteres på båter opp til 28 fot (anbefalt maks lengde). Er du trollingfisker som bruker et betydelig antall timer på vannet gjennom sesongen? Da bør du ta en titt på Minn Kota Riptide Instinct Quest, for med denne i baugen trenger du verken egen "kickermotor" eller dedikert autopilot.

Noen vil kanskje tenke at jeg er i overkant entusiastisk i denne artikkelen, men jeg må virkelig si at de månedene jeg har hatt Riptide Instinct Quest i båten har vært en åpenbaring for meg. Min første elmotor var en Minn Kota Riptide som jeg kjøpte i 2015. Senere har jeg hatt MotorGuide Xi5 i flere år. Jeg har nesten 10 års fartstid med baugmontert elmotor i båten. Minn Kota Riptide Instinct Quest er i en helt annen liga enn de tidligere motorene jeg har hatt, og det er ikke rettferdig å sammenligne den med f.eks. MotorGuide Xi5 som jeg har vært ambassadør for tidligere, det er rett og slett to helt ulike modeller både i ytelse, kvalitet og pris.

Har du en Humminbird Helix (med nettverk), Solix eller Apex i båten gir integrasjonen med Instinct Quest ytterligere fordeler som å kunne betjene motoren via panelet på kartplotteren, angi ankringspunkter og ruter i kartvinduet samt ha tilgang til å overvåke strømforbruket via det dedikerte vinduet for batteriovervåking.

Jeg er frelst og anbefaler på det sterkeste å sjekke ut Minn Kota Riptide Instinct Quest!


Hilsen Atle

(Prostaff for Comstedt Norge som er distributør for bl.a. Minn Kota)


290 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

コメント


bottom of page