top of page

Trollingdebut på Tyrifjorden

Oppdatert: 20. nov. 2020

Da var påska over, og etter noen dager med familien på fjellet (kombinert med litt kartproduksjon selvfølgelig) var mandagen satt av til fiske. Den opprinnelige planen var å dra til Langesund og forsøke på lange og brosme, men siden jeg fikk et frafall fra min trofaste matros valgte jeg å forsøke meg på Tyrifjorden istedet.

Noe av planen med å kjøpe ny båt i fjor høst var nettopp å forsøke meg på trolling etter (stor)ørret og laks, og siden jeg ennå ikke har vært i båt på Tyrifjorden så virket dette som et bra tidspunkt. Grønn som jeg er på trolling etter ørret ble det noen meldinger til Erik i Team Colibri og som vanlig var han svært behjelpelig. Rådet var klart, ørreten spiser krøkle nå så rigg noen stenger med små wobblere. Videre pekte han ut noen områder på kartet og jeg fikk beskjed om å lete etter krøkla.

Klokka ringte 06.30, noe så må sies å være lovlig tidlig på en helligdag, men det var bare å pakke bagen, hekte på båten og komme seg avgårde.

Jeg var fremme ved Storøya kl. 08.15.

Fremme ved Storøya.
Oops, her ble det brådjupt gitt.
Båten midlertidig fortøyd mens jeg parkerte bil og henger.

Det var rett og slett fantastiske forhold på vannet fra morgenen av, blikkstille vann og blå, blå himmel. Jeg rigget de 4 stengene jeg hadde med et knippe utvalgte wobblere og satte avsted. Vel fremme i området Erik hadde pekt ut så jeg fort at krøkla var på plass, det var bare ei smørje på skjermen mellom 20m og 40m.

Bilde fra litt senere på etterbiddagen, men slik så det ut hele dagen.

Jeg satte ut to stenger på riggen, ei stang på 25m og ei på 15m. De to siste stengene ble sendt ut med hver sin planerboard med hvert sitt pærebly. I dag testet jeg en kjekk variant bly som bare klemmes på hovedsena. Veldig enkel å bruke og enkel å justere. Virket bra!

Kjekk patent som jeg syntes virket veldig bra.

Når stengene var satt ut var det bare å slå på nitimen, ta frem frokosten og kaffen og nyte utsikten. Jeg hadde på forhånd varslet blanketur på Facebook, så forventningene til å få storørret på første turen var ikke store egentlig.

Kan man ha bedre utsikt?

Nå gikk resten av formiddagen rolig for seg, var bare å slappe av og sjekke stengene innimellom. Det var igrunn helt greit for det var en fantastisk dag på vannet.

Dette bildet sier vel litt om hvordan det var på Tyrifjorden i dag.

Når klokka var passert 13.00 begynte det å blåse opp litt, og når det var gått en liten halvtime til (sånn omtrent når jeg nesten hadde duppet av) så smalt det til i stanga med en medfølgende knarrende lyd fra snella. Endelig!

Jeg fikk røsket tak i stanga og ga et kraftig tilslag. Det var tuungt... Men relativt rolig i andre enden av snøret..? På dette tidspunktet trodde jeg at jeg hadde fått på ei fin gjedde, greit nok, etter en vinter uten fisk og blanketur til Femsjøen forrige helg så var jeg fornøyd med fisk uansett. Men så var det noe som ikke var helt riktig. Gjedda har en tendens til å komme ganske raskt opp til overflata når du får den på trolling, mens denne fisken holdt seg dypt, selv når jeg hadde den helt inne ved båten ville den ikke opp å vise seg. Etter litt pumping ga den seg likevel og kom opp med bredsiden og jeg kunne konstatere at det var en ørret, og en størrelse som måtte være minst det dobbelte av forrige pb på ørret som jeg tok i Oslofjorden i fjord høst!

I det den brøt overflata så ble det kaos og det ble noen kraftige utras før en svært nervøs fisker kunne lande storfisken i håven.

Ansiktsuttrykket sier vel det meste, ørret på 76cm og 3,9 kg.

Fisken fikk en rask tur opp i båten for fotografering og måling. 76cm og 3,9kg og solid ny pers!

76cm storørret. Pen fisk!

Må innrømme at på jeg på dette tidspunktet var litt i tvil om jeg skulle ta med fisken hjem til middag, eller om jeg skulle slippe den ut igjen. Etter en liten konsultasjon med "en venn" på telefon mens fisken hvilte seg i håven ble vi enige om at det beste er å slippe den ut igjen. Fisk på denne størrelsen er viktig for reproduksjonen av ørret i Tyrifjorden og gjør mer nytte for seg der enn på en middagstallerken. Det gjorde ikke noe egentlig for det var en god følelse å se den svømme tilbake igjen.

Etter dette tok jeg et pass til over samme området, men kjente igrunn at jeg var fornøyd med dagen. Etterhvert blåste det mer opp også så jeg valgte å vende baugen hjemover litt over 15.00. Var litt bekymret for hvordan det skulle bli å ta opp båten på Storøya i vinden, men det gikk heldigvis greit.

Gikk greit å få opp båten alene, tross lei vind.

Alltid like gøy med data fra turloggen. Ble ca. 6,5 timer aktivt fiske idag, det skal forøvrig meldes inn i Trollingforbundet sin nye fangstrapportering. Gikk med 28 liter drivstoff på 22 NM idag.

Dagens turlogg.

Kjenner at det var veldig deilig å få fisk i båten igjen, og hvilken fisk det var! Fryktelig morro å fiske gjedde, men når du treffer på ørret som dette så må jeg innrømme det er noe mer spesielt enn gjedde på tilsvarende størrelse. Blir nok mer satsing på ørreten i år og neste tur blir nok trollingtreffet på nettopp Tyrifjorden første helga i mai. Det ser jeg frem til!