top of page

Trollingtreff på Tyrifjorden

Denne helgen deltok jeg på det årlige trollingtreffet på Tyrifjorden, arrangert av Tyrifjorden Trolling. Arrangøren hadde lagt opp til et skikkelig fiskemaraton med sammenhengende fiske fra 07.30 lørdag morgen til 12.00 søndag.

Undertegnede har en veldig snill og forståelsesfull familie så selv om kona måtte jobbe lørdag stilte snille besteforeldre opp med barnepass for minstejenta mens guttene ble overlatt til seg selv på lørdagen så den fiskegale pappaen kunne dra avgårde til Vikersund.

Morgenfugl, for anlednignen kledd i ny jakke fra Navico/Simrad.

Da jeg var fremme ved brygga i Vikersund var det allerede møtt opp mange likesinnede og selv om jeg er en fersking i miljøet fikk jeg hilse på både kjenninger fra trollingforbundet, Erik fra Team Colibri, Erlend og Aleksander i Tyrifjorden Trolling og mange flere. Veldig hyggelige og inkluderende folk alle sammen.

Kaldt, men ellers fine forhold fra morgenen av.
Et lite knippe trollingbåter.
Skippermøte. "Fiskedama" informerte om skjellprøvetaking av ørreten.

Etter et kort skippermøte startet konkurransen 07.30. Det var 35 påmeldte team i år, bra oppmøte med andre ord. Kom meg raskt i båten og var vel nr. 5 ut fra brygga. Etter suksessen jeg hadde på forrige tur visste jeg hvor jeg skulle så når vi passerte siste bøya ut fra Vikersund var det bare å gi flatt jern for å komme seg først ut til det jeg trodde skulle være godplassen. Må innrømme at det gir en god følelse når VTEC'en på Hondaen slår inn og 1,4 tonn båt forflytter seg i 40 knop. Jeg vant starten iallefall.

Vel fremme rigget jeg fire stenger etter samme oppskrift som forrige tur, små wobblere i blått og grønt. Satte ut de store drivankerene og båten går da i 1,6 knop, noe jeg mente kanskje var lurt med tanke på at det var minusgrader i lufta og bare 4,5 grader i vannet. Merket dog raskt at noe ikke var som det skulle med ekkoloddet, veldig rare buer.. hm... Frem med Goprokameraet og filme litt under vann bak båten. Som jeg trodde, det hadde gått litt voldsomt for seg da jeg passerte noen hekkbølger i starten og giveren var blitt slått opp. Fikk brettet opp ermene og fikset problemet.

Tja, funker nok ikke optimalt dette her..

Så skjedde det egentlig ikke noe mer den dagen, ikke antydning til fisk før jeg måtte dra hjem en tur i 18.00-tida for å være litt pappa for guttungene på kvelden. Følte en liten trøst i at det var flere som hadde hatt det tungt, mener det var meldt inn 7 fisk da jeg reiste fra Vikersund. Da jeg kom hjem hadde imidlertid antallet økt til 17 fisk og Erlend hadde fått to stk på rappen. Vel vel, jeg gikk glipp av en god periode på lørdagskvelden.

Ny dag, nye muligheter.

Etter å sovet i egen seng hjemme på Konnerud dro jeg tilbake søndag morgen og hadde stengene i vannet litt over kl. 06.00. Endret strategien til å kjøre med litt større wobblere (Lappia, Apex og Bomber) og byttet til de små drivankerene. Båten gikk da i ca. 1,8-2,0 knop.

Tida gikk og det så ut til å bli nok en trøstesløsdag.

Fikk iallefall tid til å skru litt på NSS'en, begynner å bli rimelig fornøyd med TM260 giveren (kjører 50hz på denne til trolling) men Sonarhuben og TM150 sliter jeg litt med. Giveren er montert så den peker litt for mye fremover, men verre er det at jeg er plaget med elektrisk støy fra motoren på den. Mulig det kommer fra autopiloten siden NAC-3 (enheten som styrer hydraulikkpumpa til piloten) står rett ved siden av Sonarhuben. Men helt OK bilder er det uansett.

Sonarhub og TM150. Fisken er krøkle.
TM260, krøkle også her.

Da Erlend la ut melding på Facebook litt før kl. 10.00 at det var meldt inn 35 fisk slang jeg en kommentar om at jeg ikke hadde fått noe. Da må jeg skrive hva akkurat det førte til. Det gikk ikke mer enn 10 minutter før telefonen ringte. Det var Terje Thon i Team Snekkerbua, han hadde sett meldingen min. Terje hadde fått flere fine fisker og de lå an til å vinne konkurransen. Jammen var han ikke grei nok til å fortell meg hva de fisket med slik at jeg kunne bytte å kjøre med samme agn som dem. Utrolig snilt gjort av ham, men det sier bare hvor hyggelige og inkludere folk er i trollingmiljøet.

Men så da jeg skulle ta inn ene stanga for å bytte agn så smalt det på en fin liten ørret på 47cm.  Minstemålet i konkurransen (og generelt i Tyrifjorden) er 50cm så det ble ikke noen tellende fisk, men det var likevel en fin fisk. Ble selvsagt sluppet forsiktig tilbake.

Pen liten ørret, 47cm.
God følelse å slippe å blanke.
Ørreten tok en Lappia wobbler i grønn, gul og rosa.

Etter dette byttet jeg taktikk igjen og kjørte alle 4 stengene nedblyet i overflata, justerte også opp farten til ca. 2.5-2.8 knop. Kjørte da med Apex, Lappia og to stk. Tomic. Dessverre skjedde det ikke noe mer i dag så når klokka nærmet seg 12.00 pakket jeg sammen og satte kursen mot Vikersund. Godt å se jeg jeg endelig har klart å finne en plassering av TM260 på akterspeilet som gjør at den kan lese bunn i plan. Satte den på samme plass (bare motsatt side selvfølgelig) som TM150 og nå funker begge i hastigheter over 30 knop.

Herlig, endelig funker begge giverene i plan. Dette er TM260.

Vel fremme i Vikersund ventet resten av deltakerene på premieutdelinga. Ikke overraskende ble det Team Snekkerbua som stakk av med seieren, både for største fisk og total lengde. Rett og slett imponerende!

Premieutdeling.

Totalt sett må jeg si meg fonøyd med helgen, har dessuten fått fisk på 2 av de 3 første turene til Tyrifjorden og det er egentlig mer enn hva jeg hadde forventet på forhånd. I tillegg fikk jeg litt mer erfaring som er greit å ha med seg til turen går hit igjen neste gang.

Neste tur ut nå blir nok enten etter gjedda eller en tur på sjøen.