top of page

Trollingtur på Mjøsa - "Headbangers Ball"

Denne helga gikk turen til Mjøsa og Furnesfjorden. Jeg har fulgt med på de utallige fangstrapportene derfra på Facebook, det er tydelig at fisket der er brennhett nå. Så da jeg jeg uansett skulle være alene hjemme var det ingen tvil hvor jeg skulle dra.

Ut på tur igjen.

Vel fremme på Tjuvholmen ble jeg ønsket velkommen av ingen ringere enn Arild Falkefjell i Team Falken. Arild inviterte meg med bort i båten sin og ga meg en rekke tips, både hvor jeg burde kjøre til hvilket tidspunkt, hvilken dybde til hvilket tidspunkt samt at han viste meg sine egne ferdige riggede stenger med de agna han hadde valgt ut til å bruke på vannet den kvelden. Makan til inkluderende og hyggelig fyr! Det bare bekrefter inntrykket jeg fikk under trollingtreffet på Tyrifjorden forrige helg, her er det fokus på inkludering og deling av erfaringer, tips og triks. Som det ikke var nok med alle tipsene så slang han til meg en Devon sluk som jeg kunne prøve.

Etter en hyggelig prat med Arild gjorde jeg klar båten, rigget 4 stenger og satte ut på Mjøsa.

Mjøsa på lørdag. Oppholdsvær, men endel vind.

Jeg hadde selvsagt med meg 4 stk. Headbanger shads 11cm for testing. Tanken var å kjøre 2 av disse sammen med 2 andre wobblere for å se om disse faktisk duger til ørret og også se hvordan de klarte seg i "duell" med de andre wobblerne jeg vanligvis bruker. Til å begynne med kjørte jeg med en 11cm Lappia og en Tomic i tillegg til Headbangerne.

Fremme i Furnesfjorden satte jeg ut 4 stenger, kjørte samtlige nedblyet i overflata, droppet dypriggen i første omgang.

Stengene rigget.

Venting er det det nok av når man driver med trolling, da er det greit å kunne sette over ei kaffekanne i båten.

Digg med kaffe.

Vanligvis bruker jeg kart fra dybdekart.no når jeg er ute på innsjøer, men denne gangen valgte jeg å teste C-MAP sitt kart. C-MAP sine nyere kart har mulighet til å slå på noe som heter "Genesis Layer", dvs. detaljert kartlagt fra C-Map Genesis. Resultatet blir noe tilnærmet det du får med Navionics Sonarcharts, altså detaljerte høydekurver der hvor det finnes data. I tillegg har du mulighet til å sette opp egendefinerte farger på de ulike dybdene. Etter litt trykking fikk jeg det til å se slik ut.

C-MAP med Genesis layer.

Så var det dette med venting da. Tida gikk og jeg rakk å lage meg spaghetti og ny runde med kaffe uten at det var noe kontakt. Når det begynte å mørkne byttet jeg ut Tomic'en med Devon og plasserte ene Headbangershaden på dypriggen på ca. 10m dyp.

Så, litt over 22.00 smalt det i dypriggen, og første fisken fikk se innsiden av båten. Den tok en Headbanger i farge "Chartreuse/Black" altså lys gul buk og sort rygg. Fisken var en undermåler dessverre og ble satt tilbake. Men utrolig gøy å få bekreftet det jeg trodde, Headbanger 11cm funker på ørret.

42cm og under minstemålet. Men pen fisk.

Etter dette begynte det virkelig å koke under båten. Krøkla som frem til nå hadde holdt seg på mellom 25-40m steg helt opp til 10m og det var stort sett bare grøt på ekkoloddet.

Sidescan. Ting begynner å skje.
Når det ser sånn ut under båten, ja da er det lov å håpe...

Så gikk det en drøy halvtime til, klokka hadde bikket 23.00 og de var blitt bekmørt da det begynte å hyle i knarren på den ytterste stanga på sida mot land. Jaggu var det stanga med den andre Headbanger shaden! Fikk henta ned stanga og merket med en gang at dette var en litt annen kaliber enn undermåleren jeg fikk halvtimen før. Kjørte fisken en liten stund i mørket før jeg omsider fikk landet den i håven. Meget fin fisk!

Fin Mjøsørret, 62cm og 3.31 kg, tok en Headbanger i farge "Ghost Shad".
Fin kondisjon på den der.

Etter dette ble det helt rolig og jeg bestemte meg for å ta turen tilbake til Tjuvholmen for et par timer søvn. Må si, det var ingen hyggelig tur tilbake i mørket. Nå forstår jeg hvorfor de fleste trollingbåter har radar. Selv med alt lys slått av i kabinen og bare enkel lanterneføring så var det umulig å se lenger enn 30-50 meter foran båten. Det sier litt om hvor viktig det er å ha lanterne/lys på båten din når du skal ut i mørket.

På vei tilbake til Tjuvholmen i stupmørket.

Vel fremme rakk jeg akkurat å komme meg ned i soveposen og nesten sovnet da det startet opp med noe ekstremt høy musikk etsted i nærheten. Så ille var det at det dirret i selve båten. Et kjapt søk på internett avdekket det faktum at det var russetreff på Tjuvholmen den natta.... Ja... Det ble vel stille omtrent kl. 03.00, altså en halvtime før jeg skulle stå opp igjen. Neste gang drar jeg på Nes istedet, det er helt sikkert.

I påsan. Nå skal det bli godt med noen timer søvn. Men nei....

03.30 var jeg oppe igjen og det var bare å sette på en ny runde med kaffe, kruttsterk denne gangen.

Burde heller vært Ali denne morgenen, gruff var det iallefall nok av.

Oppmuntret av suksessen kvelden i forveien bestemte jeg meg for å rigge alle 4 stengene med Headbangere. Så var det bare å komme seg ut i Furnesfjorden igjen.

På vei ut fra Tjuvholmen. 4 stk. Headbanger.

Hadde kontakt med Team Falken og han kunne fortelle at det hadde vært helt dødt på vannet på natta så da hadde jeg ikke gått glipp av noe. Dessverre fortsatte det å være helt dødt resten av natta og og morgenen kom også uten kontakt med fisk.

Morgenidyll, men hvor var fisken?

Etterhvert kom også sola opp og sammen med den kom også en nordavind verre enn fandens oldemor. Vi snakker frisk bris og når man da fisker med planerboards og dyprigg ute så skaper det litt utfordringer. Heldigvis takler autopiloten vind og strøm veldig bra så vinden fikk ikke så mye betydning for fisket. Jeg byttet etterhvert ut to av Headbangerne med en Lappia og en Rapala Countdown. Så når klokka hadde passert 08.00 ble jeg lei av å se på all krøkla nede på 25m på loddet og bestemte meg for å sende en Headbanger ned på 20m for å se om det lurte noen predatorer innimellom all grøten. Og det gjorde det. Det gikk ikke mer enn et par minutter for det smalt i stanga på dypriggen og knarren begynte å ule. Dette er første gang jeg får ørret så dypt på riggen, var en morsom fight å få den opp. 3 fisk, alle på Headbanger så langt.

Meget pen ørret, tok en Headbanger i farge "Chartreuse/black".
Denne hadde slukt Headbanger'n helt. Den ble derfor med hjem til middag.
65cm (kanten på målebrette var bøyd) og 2.61kg. Altså endel tynnere den jeg fikk kvelden i forveien.

Som om det ikke blåste mye fra før så tok det seg opp enda mer nå. Men før jeg ga meg rakk det å hugge på enda en ørret. Også denne gangen valgte ørreten Headbanger fremfor Lappia og Rapala. Dette var dog en skikkelig undermåler og jeg klarte da også å somle veldig under landingen så det ble C&R ved ripa. Legg merke til vind og bølger, var relativt friskt utpå der på dette tidspunktet.

Etter fadesen med landingen fant jeg ut at jeg var altfor trøtt og at det blåste for mye til å fortsette. Pakket sakene og satte kursen tilbake til Tjuvholmen. Helt greit å gi seg nå. To ørreter på 2.61 og 3.31 på samme tur er ikke vanlig kost for meg, veldig fornøyd med det!

Så har skrevet veldig mye om Headbanger Lures. Jeg synes rett og slett det er gøy å teste ut noe som ikke mange her i Norge iallefall har gjort før. Jeg visste de funket på gjedda. Nå vet jeg de funker på ørreten også. Det at ørreten valgte Headbanger før alternativene fire av fire ganger sier sitt. Og det var ikke hva som helst jeg hadde på de to andre stengene, Lappia, Tomic, Rapala, Bomber, Devon og IMA Komomo. Alle i kombinasjoner lys/sort, blank/blå og gul/orange. Heretter blir det ingen ørrettur uten å ha disse i boksen. Utrolig bra at Pikewallis Friluftsliv AS har fått disse ut på markedet i Norge. Som nevnt tidligere å får du kjøpt dem hos Jaktia på Jessheim.

Må si jeg gleder meg til å prøve dem etter havabboren til høsten!